Rätt ände på fluglinan

Jag har två linor av märket Ron Thompson Energy Flyline. Den ena är en Floating WF-6-F och den andra en WF-6-I. Jag vet dock inte vilken ände som ska sättas på backingen. Flytlinan är tjock i ena och smal i andra, vilken ska vara mot tafsen?

Sjunklinan verkar vara lika tjock över hela linan. Hur ska jag göra med den? I ena änden satt det en lapp "Reel End". Innebär det att den änden ska vara mot tafsen?

Vad gäller wf-linorna, så e ju de sk weight forward eller klumplinor vilket innebär att den främre delen av linans tapering är lite tjockare än den bakre. Det är alltså den tunnare delen av linan som ska fästas i backingen. (WF-6-F är alltså en weight forward flytlina i linklass 6 och WF-6-I är en intermediatelina.)
Sjunklinan är sannolikt inte lika tjock utan är kanske av dt-typ, dubbel-taperad, vilket innebär att den är tjockast på mitten och är sedan taperad på samma sätt åt båda ändarna. Om det är en sån spelar det ingen roll vilken ände du fäster i backingen.

mvh
David
[Ändrat av dave1 2003-07-23 kl 07:50]

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Nja, det är väl som så, att den änden med lappen (reel end) skall knytas ihop med backinglinan på rullen.

Alltså rulländen som knyts ihop med backingen är tjockare än den taperade kaständan som knyts ihop med tafsen (vilken kan vara mycket tunn, men tjocknar fort), kan med fördel kortas av några dm.

Gjorde detta misstag med min första lina för många år sedan.
Kollade enbart ändarna och tyckte att naturligtvis måste den grövre änden vara kaständen (vilken blåsning), fruktansvärt svårkastat, vilket ledde till en något skev inställning till flugfiskandet.

Är du osäker, rulla ut linan och kolla vilken ände klumpen är belägen, omöjligt att se när linan befinner sig på spolen, för säkerhets skull.

Jo, visst är det så om man bara kollar ändarna! Det är ju ingen hit att montera linan tvärtom.. Jag tolkade det som den tjockare delen av linan..

/D

Graip; sa:
Är du osäker, rulla ut linan och kolla vilken ände klumpen är belägen, omöjligt att se när linan befinner sig på spolen, för säkerhets skull.

Absolut ett bra råd! Jag brukar tycka att det går lättare att dra linan mellan tumme och pekfinger, då får man snabbare resultat än vid en okulärbesiktning.. höhö

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips