Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv

Nu när äntligen fått MiME batterier från Garmin och börjat öva tog det en hel dag före jag kunde ha lite nytta av av ´klumpen
Instr bok ej till så stor hjälp finns någon Video eller bra hemsida på hur man snabbt lär sig anv GPS.
Sedan drar den (64 st) mkt ström fast inst på batteri spar,längsta intervall på spår uppdatering ej mad ljus på skärm,enbart GPS osv
16 h enl info brukstid men då ligger den väl i fickan eller ryggsäcken halva eller en 3 del av den tiden räcker nytt batteri för mig.
Vid uppdatering aktiverar den alla kartor tex.
 
Garmin gjorde tidigare ett hyfsat begripligt PC-program Mapsource som jag använde för att hantera kartor och färdspår till och från mina olika Garmin-GPSer. Jag har fortfarande kvar det på min gamla PC med windows 10 och använder det av och till men numera så är min färdspårshantering via en Garmin Fenixklocka och androidpadda. Där är det enkelt att via blåtand ladda upp färdspår från klockan till Garmin Connect en portal som kräver internetaccess och vidare därifrån till Strava. Personligen så är jag inte bekymrad över att mina strövtåg läggs upp på nätet men förstår att detta är lite oroande och upplevs som kontroversiellt av några.

Garmins nuvarande program Basecamp har jag provat några gånger men mer eller mindre gett upp. Inte intuitivt i varje fall knepigt enligt min erfarenhet.

Bra att du tar upp diskussionen igen hsp. Förhoppningsvis kommer det bra tips i tråden.

Thure
 
Det är ju mest för att man är lite ´lat´ och nu när den snart ska anv så blev det lite bråttom.
På testtur för en vad som tränats upp till ok så hade jag varit ute halva dagen innan jag fick koll på hur den fungerade.Och ej bara öka vikten på packningen som jag tidigare ansett att denna teknik varit.
(ps W 10 är ju många som anv då vissa spärrrar el krav för att köpa ny utr men själklart om man köper ny w11)
 
Lite "tjockare" instruktionsbok https://www8.garmin.com/manuals/web...UID-7714AC1D-973A-4A00-8BA4-51AA94692CB0.html

Basecamp, som Garmins program benämns kan hämtas här https://www.garmin.com/sv-SE/software/basecamp/
Tycker det är relativt enkelt, efter man tagit sig igenom första hindren
Döp inte spåren med för många tecken, då kan gps och basecamp inte upptäcka resp

Bläddra igenom alla inställningar som finns och ställ in som du vill ha det

Ett tips är att ställa in - "spela in, visa inte"
Då kan du följa det egna spåret i gps;en och sedan kan du spara och får det hur verkliga spåret blev
 
Har lagt in egen karta i mappen kartor fil typ img men kommer ej upp i aktivera kartor.
Sd kort syns ej i w 10 som sitter i GPS
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KGoransson Önskar råd ang karta för cykling Navigering 25
Pepi Råd ang kompass från Naturkompaniet? Navigering 21
kalleh2 Bästa bärbara GPS:en enligt Råd & Rön Navigering 6
Tony-Avesta Råd ang. Garmin BlueChart Navigering 12
bengt54 Hjälp med råd Navigering 11
apfaktor Hjälp, Råd, Stöd, Argument och PRIS Navigering 4
Winstar Garmin 76CS vs. 60CS. Råd önskas!! Navigering 5
ubee Råd GPS-newbie Navigering 11
jasy GPS i Råd & Rön Navigering 2
Maskros444 Orienteringsexpertens råd Navigering 0
Enicar Nybörjare söker råd för inst. av MG Europe Navigering 4
Anders V Råd om GPS Navigering 2
bwho Råd om GPS Navigering 9
flamma Lära sig använda GPS Navigering 5
olhe Lantmäteriet borde lära av Sjöfartsverket Navigering 1
Tony-Avesta Nybliven GPS-ägare försöker lära sig mer!! Navigering 7
aksello Dela med sig Track, waypionts, gpxfiler mm. Navigering 6
ADV-Hampe Farbara spår Kola att dela med sig av? Navigering 5
zetec Dela med sig av spår Navigering 11
Ehrsa Stänger din GPS omotiverat av sig? Här är min "slutliga" lösning! Navigering 21
rengman garmin etrax vista hcx - går av sig själv Navigering 5
dnyren Garmin 60CSX slår av sig Navigering 5
peter1959 "känna på sig var vädersträcken går"................................................ Navigering 22
Ehrsa Stänger er GPS av sig omotiverat? Navigering 10
dilaiic 60Csx hänger sig Navigering 0
Qruella Novis som inte förstår sig på GPSen.... Navigering 8
lagerstrom Garmin GPS Map 60Cx hänger sig Navigering 8
Finnwoodman 276C stänger av sig vid byte av Anv.läge Navigering 2
mipert Hur hitta satelliter bäst, stå still eller röra på sig Navigering 12
grönis Exlporer 600 som hänger sig! Navigering 1
grodanbolle Kartex hänger sig! Navigering 7
Haddock Hur dela med sig av Waypoints Navigering 1
roger_madsen Dela med sig av info. Navigering 3
Tony_Avesta Hjälp, kartnedladdningen till Vistan hänger sig!!! Navigering 31
apersson850 Garmin lär sig! Navigering 2
123456 Etrex stänger av sig själv Navigering 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.