Pulka

Hej

Jag ska sy kapell till två stycken pulkor model Paris expedition sled och bygga scaklar?(tror att det stavas så) till dom och jag tänkte lysna om någon har tips och ideer om det.

Tänkte även höra om nån har mått på andra pulker man kan ta, det främsta är Höjden på tyget och även mått på scaklar längd, bredd och matrial
 
Prøv disse linkene:

www.ifriluft.net/content/view/70/89/
www.skipulk.com/images/pulkbook.pdf

Forslagene her er litt for kraftige for mitt bruk. Jeg brukte tau, elektrikerstang og karabinkroker. Lagde et enkelt drag på 2.30meter. Fester draget til sekken. Synes det fungerer fint oppover, bortover og svakere nedoverbakker. Blir det bratt kjører pulken slik den vil. Fordelen med systemet er at det er billig, raskt å lage og reparerere, og lett. I steden for trekk foretrekker jeg å bruke to vanntette pakksekker.
 
Hej hallå!

Sydde nytt kapell till min föräldrars gamla Segerbaden pulka och därefte använt den vid vinterturer med gott resultat. Jag gick ut ”hårt” och köpte tyg från Shelbykava, röd cutan för att den skulle synas bra. Köpte även kardborrband och diverse D-ringar och krokar i plast. Skaffade även tejp för sömmarna.

Utgick från att kapellet skulle gå vertikalt upp från kanten av pulkan varför längden för tyget helt enkelt blev pulkans omkrets i kanten. Höjden tog jag vad som kändes ”bra” vilket blev ca 30 cm räknat från överkanten på pulkan. Gjorde sedan ett till stycke tyg med samma längd och höjd motsvarande ungefär bredden på pulkan.

De två tygstyckena kunde då sys ihop, var och en för sig, till två cylindrar vars omkrets motsvarar kanten på pulkan. Dessa två cylindrar syddes sedan ihop och i sömmarna som kom att gå i pulkans längdriktning sydde jag på ena sidan fast D-ringarna och på den andra sidan krockarna. På så sätt fick jag en ”skosnörning” upptill på pulkan som kan tas lös i ena sidan (kroksidan) då man vill komma åt packningen. Längs upp på öppningen syddes kardborrbandet fast så att kan försluta kappellet likt en Zip-plastpåse. Men jämna mellanrum sydde jag även fast 2-3 cm långa nylonbandsbitar som gör att det blir enkelt att få upp kardborrbandet även om man har handskar på sig. Faktum är att när man ska stänga kapellet blir det faktiskt så tätt att man måste ”pysa” ur luften ur kapellet så man ska dra åt.

För att fästa kapellet mot pulkan (gjord i glasfiber) trädde jag på kapellet likt en kjol på pulkan, men med avigsidan utåt, markerade vart jag ville ha hål och borrade upp dessa i pulkans kant samt i en tunn list. Sedan popnitades allt samman med listen ytterst, sedan tyget och sist pulkan. (Sett utifrån och in). Kapellet drogs sedan upp över pulkan och så var allt färdigt! ( Däremellan hade jag även tejpat sömmarna på kapellet såklart.....)

För att gjöra det hela komplett gick jag till den lokala skomakaren och fick hjälp med att fästa två svetsade D-ringar i stål på utsidan av avbärarbältet på min Victor 50 ryggsäck. Så när jag går på tur eller snarare vill bygga litet läger för att göra toppturer i området får jag alltså med mig drygt 50 liter i ryggsäcken, som jag sen använder som topptursrygga, och kanske 120 liter i pulkan och man upplever det knappt som jobbigt att dra, iallafall inte med fatskis och stighudar! 

Kan kanske fixa lite bilder och maila över om det önskas..
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.