hemmagjord pulka

HAr vid flertal tillfällen möte människor på vinterfjäll dragandes på sin packning i barnpulka. Dessa har både varit utrustade med skaklar av elrör eller bara med rep. I vintras var det många icke skandinaver som åkte med pulkor. Två engelska killar berättade om att det fanns beskrivningar på nätet för att göra detta. Har hittat tre hemsidor, två svenska och en tysk. Men jag vill ha lite mer "kött på benen" ÄR det någon som har erfarenhet eller länkar till sidor som beskriver dessa hemmabyggen?

Hej från Kajsa
 
För att du har så vackert namn...

Hej Kajsa!

Jag har byggt en sådan pulka och kan ge dig mer kött på benen om du vill.

Hör av dig på mail

niclas.hedin@falun.se
 
pulka i trä

Hej!

Antar du har hittat följande svenska länk om att bygga en pulka själv
http://www.falmark.net/lasse/

Jag har själv inte byggt ngn pulka med denna metod men håller som bäst på att bygga en kajak med denna metod sk. stripp metod. Det är inte speciellt svårt och för en pulka kan jag tänka mig att det kan inte ta mer än 1-2 veckor att får ihop en snygg sådan. "Problemet" är att metoden bygger på att man bygger en träkärna och sedan plastar in denna med epoxy och glasfiber. Det är inget svårt men det tar lite tid i och med att man skall slipa och plasta om vartannat samt att epoxyn måste torka mellan varven. Men å andra sidan kommer du få en görsnygg pulka! Rekommenderas med andra ord
 
pulka....

Den var lika ful som billig kan man säga :)
Men ok, vill man ha ngt snabbt så fungerar det säkert till en viss gräns med.

Gruss gott!
 
Enklare än det ser ut

Hej Kajsa. Jag byggde en pulka med skalm när vår älste son var runt året. Det var en enkel träpulka. Har sedan dess modifierat en tvåsitsig plastpulka för att passa till draget och byggt flera skalmar. Just nu är det ännu en träpulka på gång, denna gång till kompisars hund. Tipsar gärna om hur jag gjort om det kan vara till hjälp!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.