Fjäll pulka

Tänker bygga en pulka i trä/glasfiber/epoxi i vinter och behöver en (modern)pulka att ta grova mått på för att göra mallen.

Bor i Göteborg så om det är någon som har en glasfiber pulka så kommer jag gärna och tar några kort samt gör en snabb skiss.

Alternativt om någon redan gjort detta projekt och har kvar sina mallar/ritningar så skicka gärna ett mejl.

Även andra erfarenheter mottages (utöver de som finns på forumet)
mvh
//David
 
OK, tack, har mejlat och hoppas få ett svar. Hittade en som sålde ritningar på nätet men den pulkan var rätt ful...
 
Hej

Jag bor i Växjö så det kanske är lite långt att åka för att kolla på den =) men jag kan självklart ta lite kort på min fjällpulka (veteran) o mejla dig om du vill.

Micke
 
Hej,
Växjö är ju lite långt och jag har i dagsläget inga planer åt det hållet.... Det hade varit kanon om du gjort dig besväret att fotografera den.

Sedan kanske jag kan lägga in några av de mått jag undrar över. Främst är det basmått som längd, bredd, höjd, avstånd och bredd på medar.

Jag har z95nida@hotmail.com

mvh
David
 
Hej,

om någon har bra förslag på hur man syr ett funkis kapell till sin fjällpulka eller kan länka till sådan hemsida så vore jag tacksam. Köpte en Paris i våras och nu ska den moddas, få skacklar och kapell och sen ska det målas flames...
 
Strykarräven; sa:
Hej,

om någon har bra förslag på hur man syr ett funkis kapell till sin fjällpulka eller kan länka till sådan hemsida så vore jag tacksam. Köpte en Paris i våras och nu ska den moddas, få skacklar och kapell och sen ska det målas flames...

Jag har knappt sett en pulka sedan jag var barn (leksak), men när jag ska göra något själv brukar jag först titta på det som finns att köpa. Sedan tänker jag till om något kan göras bättre. Gäller det att sy brukar jag göra en prototyp av gamla lakan (billigt), innan jag tar och använder det oftast dyra ”specialtyget” för just det ändamålet.

Utan att någonsin använt en pulka annat än som leksak som barn, så gäller nog att till kapellet använda en stängningsanordning som kan hanteras med handskar på.

Jag pratade för några år sedan med en egenföretagare (fallskärmsreparatör) som om jag fattade det hela rätt, hade sytt om (förstärkt) delar på Ola Skinnarmos pulka, innan han skulle ut på någon av sina turer. Och det enda som hållit var just det som fallskärmsreparatören sytt om.
Med reservation för minnesfel/missuppfattning.

Så kolla på bilder på Skinnarmos pulka. Bilder bör finnas både på Internet och i Skinnarmos böcker.

Per Brune
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.