Hemmabyggd pulka

Tänkte dra till fjälls inom en snar framtid och byggde därför en pulka enligt Johan Lundströms modell; http://www.johanlundstrom.net/pulka/index.shtml. Har dock gjort vissa, enligt mig, förbättringar såsom plastspännen på remmarna som är anpassade efter pulkan. Har även funderat på att montera på ett par riktiga skidor under men är rädd för att glidet blir för bra och att man får problem i backar. Det skulle kanske göra att man fick mindre sura blickar och kommentarer eftersom man då inte "förstör spåren" åt folk (fick höra detta i Storulvån för ett par år sen).

Länk till projektet: http://mattiasliljeson.blogspot.com/2009/02/pulkabygge.html

SNV83546.JPG

SNV83548.JPG

SNV83552.JPG
 
Jag har också gjort en sån där som jag funderar på att fixa ett kapell till.
Min pulka är en flatbottnad (likadan som Staffans) från Oerthex (Finland).

Men jag har inte riktigt bestämt mig om kapellet än...... (beslutsvånda).
 
Kissen på bilden tycker om uppmärksamhet och ska alltid vara i centrum :p även vad gäller fotografering.

Jag tänkte köra med ett regnskydd i ardura500-väv från Recon vildmark som kapell, lite kraftigare och har en stropp som man kan fästa i pulkan så att det inte blåser bort. Dessutom sväljer det det mesta. Men jag kan tänka mig att de flesta regnskydd funkar prima.

Jag har inte fälttestat pulkan än och drar mig lite för det då jag är rädd att får sura blickar från motionärer som blir arg när jag förstör deras spår... Bor ganska centralt men jag får åka ut lite i skogen och testa när tid finnes...
 
Pulkan testad

Nu har jag testa pulkan under 5 dar i jämtlandsfjällen och kommit fram till att:

  • Pulkan är bra i platt, uppför och när det är skare.
  • Nedför slingrar den sig och åker som den vill, är tyngdpunkten för långt bak kommer "bakvagnen" sladda om framvagnen och stoppa pulkan och dig, Är tyngdpunkten för hög kommer den då välta. Man kan komma förbi detta ifall man alltid ser till att hålla linan spänd, men då måste det vara jämnt nedförslut och man måste alltid stå på och skida och kan alltså inte vila sig i backarna.
  • Man ska inte lasta mer än 20 kg för då gräver den ner sig och får för hög tyngdpunkt (jag lastade ca 35, på TOK för mycket)
  • Se till att ryggsäcken inte sticker ut och att packa med tyngdpunkten så långt ner som möjligt. Se även till att inte ha för mycket tyngd fram då den plogar sig fram då och det blir tungt att dra. hamnar vikten för långt bak så kommer den sladda och slå runt dock så det bästa tipset är nog att bara se till att hålla nere vikten i pulkan.
Slutsatsen är den att denna pulka inte kan ersätta en vanlig pulka. Däremot kan den vara ett komplement att kunna lasta av sig packning i från ryggen ifall man tänkt åka med ryggsäck, men tänk då på att hålla nere vikten man lastar i pulkan och hellre ta mycket på ryggen, det blir lättare i slutändan ändå.

Att tänka på är att pulkamodellen jag använde var ganska kort och liten. En så kallad dubbelpulka vore nog bra att "bygga" på men dem jag har sett har haft en för stor mittbalk för att kunna lastas effektivt.

SNV83667-2.jpgk
 
Nu har jag testa pulkan under 5 dar i jämtlandsfjällen och kommit fram till att:

  • Pulkan är bra i platt, uppför och när det är skare.
  • Nedför slingrar den sig och åker som den vill, är tyngdpunkten för långt bak kommer "bakvagnen" sladda om framvagnen och stoppa pulkan och dig, Är tyngdpunkten för hög kommer den då välta. Man kan komma förbi detta ifall man alltid ser till att hålla linan spänd, men då måste det vara jämnt nedförslut och man måste alltid stå på och skida och kan alltså inte vila sig i backarna.
  • Man ska inte lasta mer än 20 kg för då gräver den ner sig och får för hög tyngdpunkt (jag lastade ca 35, på TOK för mycket)
  • Se till att ryggsäcken inte sticker ut och att packa med tyngdpunkten så långt ner som möjligt. Se även till att inte ha för mycket tyngd fram då den plogar sig fram då och det blir tungt att dra. hamnar vikten för långt bak så kommer den sladda och slå runt dock så det bästa tipset är nog att bara se till att hålla nere vikten i pulkan.
Slutsatsen är den att denna pulka inte kan ersätta en vanlig pulka. Däremot kan den vara ett komplement att kunna lasta av sig packning i från ryggen ifall man tänkt åka med ryggsäck, men tänk då på att hålla nere vikten man lastar i pulkan och hellre ta mycket på ryggen, det blir lättare i slutändan ändå.

Att tänka på är att pulkamodellen jag använde var ganska kort och liten. En så kallad dubbelpulka vore nog bra att "bygga" på men dem jag har sett har haft en för stor mittbalk för att kunna lastas effektivt.

SNV83667-2.jpgk


borde det inte gå att pl400-limma dit två aluminiumprofiler under till, längs med tunneln, som får sticka ut x-antal decimeter där bak, som styrning/stabilisering. samt istället fästa två draglinor i pulkans resp främre hörn.

och vid utförlöpar komplettera arrangemanget med någon form av "drivankare" eller friktionshöjare, undertill
 
Jag fixade till en sån där pulka utav en flatbottnad barnpulka från finska Oerthex.

Fördelen med en flatbottnad pulka är att den blir lättare att lasta och att tyngdpunkten blir lägre.

Jag har än så länge bara testat den på dagsturer med 10-15kg men den går otroligt lätt så länge underlaget är någorlunda hårt och jämnt. Om det är mycket lössnö blir det betydligt jobbigare men så är det väl med de flesta pulkor. Jag sydde dessutom ett kapell som jag strippade fast i pulkans kant. På så sätt slipper jag få in en massa snö i pulkan som blöter ner och tynger.

Läs mer på min blogg:
DIY Pulka
 
Finns det något prisvärt plaströr att göra skaklar av?
En del använder dyra glasfiberrör (typ spinnspö).
Provade med elrör men de blev sköra i 20 gradig kyla.
Anders
 
Finns det något prisvärt plaströr att göra skaklar av?
En del använder dyra glasfiberrör (typ spinnspö).
Provade med elrör men de blev sköra i 20 gradig kyla.
Anders



jag tror det är svårt att hitta något nytt, sådant, till ett försvarbart pris. jag kan i alla fall inte komma på någon form av plaströr som motsvarar önskemålen, till ett hyfsat pris, som man hittar ute i handeln

sånt där brukar man, men lite flit och tur, kunna hitta på överskottsförsäljningar / loppisar / containers.

hittar man material i ett helt annat sammanhang, som en del i en hel konstruktion, brukar det ofta bli betydligt billigare och många gånger bättre än om man köper bara den lösa delen.

jmfr tex; att åka till ett snickeri för att vå virke uppsågat-hyvlat VS köpa ett gammalt trä bord för en tia och såga ut det man ska ha.

ganska sjukt egentligen, men ibland kan ett färdigdesignat, komplett föremål på ex ikea eller rusta vara billigare än vad delar av råvaran är hos ex en metall grossist.


några spontana idéer:

ett par långa /rejäla skidstavar... är dom för korta / klena?

på en del överskosstbolag har dom sålt en tredelad stång som är i glasfiber för att hänga upp kabel med...

2 gammla gardinstänger...

vanliga bambu-stavar...

fyrkants aluminiumprofiler /rör...

trä /plast /alu -skaft, från trädgårdsredskap typ krattor osv bling-blinget brukar ju säljas för 39:-/st
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.