Prova ut pjäxor

Har ett par Salomon Performa 4 (tror dom heter så)pjäxor som jag är så där nöjd med dom klämmer lite på sidorna av fötterna. Jag var tvungen att göra nåt för att överhuvudtaget kunna åka då vi var till Riksgränsen förra våren och tog då en mattkniv och skarbort från fodrets utsida och då fick jag dom acceptabla, fötterna domnar inte direkt utan man kan åka men riktigt bra är det inte. Jag tänkt nu köpa nya pjäxor nu i höst och var innan och provade lite pjäxor på en affär i Gällivare. Dom hade lite dåligt med storlekar av andra märken än Salomon och dom pjäxorna verkar vara precis samma som dom jag har oavsett modell dom klämmer på sidorna av fötterna och tar jag så stora pjäxor att dom inte klämmer blir dom långa och glappar. Nån som vet av nån pjäxa som är bredare, av det pjäxor jag testade är trots allt mina "moddade" pjäxor bäst. Vad skall man i övrigt tänka på då man provar ut pjäxor?
 
Förmodligen är skalet för trångt i dina gamla pjäxor och det går att trycka ut. Det bästa skulle vara om du kan gå till någon bra bootfitter, han/hon skulle kunna plocka fram ett par pjäxor och anpassa dom så att de passar dina fötter.

Jag vet inte om det finns någon bra affär i Gällivare men det borde finnas, i sth har vi Alpingaraget och Alpint, i Åre finns bla sportkällaren och Hanson.

Läs även här

http://www.freeride.nu/content/93/

Lycka till

Daniel
 
Prova länge...

Jag köpte nya pjäxor i höstas efter att ha provat och gått omkring i olika modeller i 2-3 timmar. Jag behöver också lite bredare och det sägs vara Atomic, Head och Nordica som passar sådana fötter bäst. För min del blev det Nordica. Nu när du redan har ett par så kan du ju först prova med att "töja ut" ytterskon i någon butik som kan sånt. Det sägs fungera ganska bra. Ett par formgjutna innersulor är också bra för att stödja upp foten och på så sätt minska risken för att de ska klämma i sidorna (har själv ett par sådana). Kan också göras i en butik som har kunnandet. Själv var jag på Alpingaraget i Stockholm.
 
Får väl ge mig ut på en provrunda då det gäller pjäxor och se vad som verkar bäst. Jag får väl kolla i Luleå nästa helg för jag skall dit på ett 30-års kalas då. Nån som vet av butiker i luleå som är bra då det gäller skidgrejer?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.