Pjäxor: Köpte stora... För stora. Något att göra?

Och det var meningen, jag ville få plats med mina ortopediska sulor i pjäxorna också...
Men tyvärr blev det för stort.

(Trösten i detta läget är att de var köpta på utförsäljning, tokbilligt egentligen. Lessamt är ändå att jag gillar dem. Det är okey att experimentera lite... )

Fråga:
Finns det något käckt sätt att göra pjäxor mindre? De är helt enkelt lite stora så där runt om, rent allmänt för stora... Kanske att man vill fantisera lite om bättre hälgrepp. Kan man lägga något emellan skal och innersko?

Eller är det som jag tror; tyvärr helt enkelt kört?
 
Kolla till att börja med om det kan hjälpa att bara byta innersko. Många pjäxmodeller har samma skal för flera storlekar, men innerskon skiljer.
Mina pjäxor delar tex skal med strl 25, 25,5 och 26.

Om det inte är ett alternativ så går det att "fylla ut" en innersko en del.
En duktig bootfitter kan nog "krympa" en pjäxa någon storlek.
Gå till en butik som är duktiga på pjäxor, ett tips kan vara att kolla med alpinklubbarna där du bor, tävlingsåkare är kinkiga med pjäxor.
 
För stora pjäxor är verkligen inte bra att åka med så du bör absolut försöka fixa det. Jag tror, liksom Jonas, att det inte är kört. Jag ser att du bor i Göteborg och där borde väl finnas någon bra alpin-butik som kan hjälpa dig. Skistore kanske? Man kan ju lägga in sulor och/eller bygga upp innerskon men ett alternativ är ju också att byta till en formsprutad innersko.
 
Tack för tips.

Jag har redan kontaktat Uden's Sport (jag köpte av dem, fjorårets modell, på deras uthyrningsställe) om de möjligen tror på att skjuta i en mindre/tjockare innerpjäxa... Vi har ju också Adams Sport som lär vara bra...

Vad kan en formgjuten innersko kosta?
(En manöver jag inte är säkert på att jag vågar mig på, jag har lite struliga fötter o så...)
 
Det går att göra rätt mycket med en alpin pjäxa. Till att börja med så tcker jag att du skall ta ut innerskon och lägga en till sula under innerskon. Ta ut den plastsula som finns i pjäxan och skär till en ny som du lägger ovanpå. Stoppa i innerskon igen och se hur det känns. Räcker inte det kan du gå till en bootfitter så don kan lägga på lite "foam" på utsidan av din innersko. tex på bda sidor om hälsenan, vilket ger bättre grepp. det finns en hel del att göra där för att minska en sko. Hur resultatet bli beror mycket på kvaliteten på inneskon och om det är en "soft" innersko för cruising eller om det är en hård och tight innersko för tuffare åkning. Fördelen om det är en hård innersko är att du kommer att få en varmare sko. Tyvärr är det ju så att det kommer aldrig bli lika bra som det skulle ha blivit om du hade haft rätt storlek från början.


Lycka till
 
Min tjej tyckte att en av hennes pjäxor var för stor. Hon köpte på Alpingaraget tror jag en "special strumpa" i neopren som man ska trä utan på innerskon. Tror den ska minska storleken men 0,5. Har fungerat kanon bra.
Lycka till
 
Samma problem

skar ner ett par gamla dyksockor till galoschmodell och trädde utanpå innerskon, de minskade ca 3/4 storlek, rätt för mig.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.