Lagning gummisula pjäxor

Lyckades i en vurpa fördärva gummisulan som fäster i bindningarna på ena pjäxan, NN75-bindning. De har ju använts flitigt och är ju inte direkt nya, så de hade väl gett upp förr eller senare ändå. Men undrar om det öht går att laga sånt här eller om man ska börja sätta sig och leta på loppis efter ett nytt par?

Har temporärt lagat det med silvertejp, men ser förgräsligt fult ut...

Har blivit som två revor på var sida av gummit, men vill gärna slippa den dagen då gummit lossnar helt och skidan sticker iväg utan mig i backen....
 
Är det själva tåflärpen så tror jag det är svårt att limma/laga men en skomakare vet bättre.
Det är ju ganska stor belastning just dä rpå infästningen.
Lycka till!
/Patrik
 
Den skomakare vi har i stan är inte helt tillförlitlig, och jag tror inte han åtar sig sånt här (fick vänta 3 veckor på en annan skolagning efter en massa tjat på karln, så då lär de knappast vara klara innan säsongen är över).

Det är
Kan du visa en bild av skadan?
Användar du en kabelbindning eller 3-pin?

Henning
Det är 3-pin på sulan. Bygel över framflärpen som håller pjäxan på plats. Återkommer med bild.
 
Är det en gammal pjäxa så åldras ju även gummit i sulan och brukar bli hårdare/sprödare med åren. Tveksamt om detta är möjligt att laga med någon tillförlitlighet?
 
Det var lite min tanke också. Den andra pjäxan är ju också rätt hård i sulan. Det går hjälpligt att åka med den andra men märker att det släpper så fort man lyfter för mycket på ena skidan. Blir lite svårt att diagonala i spåren ordentligt, mer att stå och hasa sig fram.

Det är ju frågan om var man kan skaffa nya pjäxor. Såg av en slump att Cykelringen hade några samma modell men på tok för liten storlek....

 
Som alternativ till att hitta pjäxor för NN75 mm kan du ju överväga att byta till modernare bindningar och pjäxor. Just bindningens bredd på NN75 mm kan innebära att de tar i när du kör i preparerade spår. Både NNN och NNN BC finns ju med skruvmontering så enkelt att montera på äldre skidor.
 
Som alternativ till att hitta pjäxor för NN75 mm kan du ju överväga att byta till modernare bindningar och pjäxor. Just bindningens bredd på NN75 mm kan innebära att de tar i när du kör i preparerade spår. Både NNN och NNN BC finns ju med skruvmontering så enkelt att montera på äldre skidor.
Vad brukar nya bindningar och pjäxor av den kalibern kosta på ett ungefär? Har iofs inte märkt att jag tar i med pjäxorna, tänker du att det nöter på dem eller sölar ner åkandet?
 
Vad brukar nya bindningar och pjäxor av den kalibern kosta på ett ungefär? Har iofs inte märkt att jag tar i med pjäxorna, tänker du att det nöter på dem eller sölar ner åkandet?
Jag tänkte mer på att NN75mm bindningen på smalare träningsskidor är bredare än skidan och på så sätt kan bromsa om de tar i spårkanterna på maskinpreparerade spår.
Pjäxor och bindningar hänger ju lite på vilka skidor du har, men NNN kompatibla borde du få loss för runt 1000kr nya (pjäxor och bindningar) när reorna startar efter sportloven. Är det däremot för bredare fjällskidor dvs kraftigare NNN BC sticker priset iväg mer.

Jag tvingades byta pjäxor till mina träningsskidor förra året då de gamla började kännas för trånga i tårna. De gamla var även SNSprofil som det inte längre gick att hitta pjäxor till, så nya pjäxor hittade jag på rea för 600kr (Atomic PRO c1) och bindningar för 400kr (Salomon prolink PRO Classic) som tom passade i samma skruvhål vilket gjorde bytet enkelt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.