Projekt, softshell knickers för slalom

Jag har en idé om att du ett par knickersliknande byxor för slalom. Knickersdelen tänker jag mig i ett stretchigt rätt vindtätt softshell-material. Det avslutas med en tight tubliknande avslutning som ska vara inne i pjäxan.

Frågan är väl bara om det går få till så att man inte ser ut som en clown. Övergången från softshell till tub tänker jag mig ska ligga en bit upp på insidan så den inte syns utifrån.

Nån som har en bra idé på tubmaterialet?

Idiotisk idé eller?
 
Varför vill du byxan inne i pjäxan? Själv har jag 3/4-underställsbyxor för att slippa skarvar i skaften - jag vill bara ha socka mellan skenbenet och pjäxan (plösen).

Sen är det ju rätt praktiskt med byxa utanpå pjäxans skaft - så man slipper få in snö i pjäxan.
 
Är det viktigt varför? Jag frågade inte för att behöva argumentera för min sak. Jag har rätt styva pjäxor och tycker det är skönt att spänna upp dessa mellan åken. Det är bra mycket enklare utan ett par byxor utanpå. Jag kan förstås tänka mig att låta byxan gå över pjäxan ner till första spännet. Längre ner än så är bara onödigt. Iofs kan jag ju skita i den där tubstrumpan i pjäxan om det blir någorlunda tätt mellan byxa och pjäxa. Den var närmast tänkt för att slippa drag in på smalbenet. Seobserver, som vanligt fattar jag inget av det du skriver. På vilket sätt bidrar en byxa som går nedanför första spännet på en slalompjäxa till funktion. Den hindrar väl snarare pjäxans funktion.


Sen är det ju roligare att göra nåt som inte finns, än nått jag kan och köpa bättre exemplar av på vilken affär som helst.
 
Till tuben kan du använda trikå i syntet förslagsvis. Dubbelvikt lämpligen (som en mudd). Kör bara säger jag. Det värsta som kan hända är att du lär dig nåt nytt. Andra spontana tankar: skonat säte (slitskydd och eventuellt lite vattenskydd), högre skärning (minskat drag).

Lurigt att skära till mönster för stretchiga tyger tycker jag. Hade sytt en toile i trikå (i liknande vikt som softshelltyget, typ sweatshirttyg) för att testa. Se till att ha en maskin som klarar stretch på ett bra sätt (typ overlock eller täcksöm). En skyttelsöm (som vanliga symaskiner gör) är inte elastisk.

Om du behöver en grunduppställning till grundmönster för byxa kan jag peka i rätt rättning.

Jag har sytt rätt mycket breeches (knickers betyder nåt annat här) för jakt i höst, men de har varit i tweed och allt annat än stretchiga!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.