Programmet GPS-MAP?

Hej igen.

Som nybörjare i detta forum hade jag "feta fingrar" och lyckades ta bort mitt fösta inlägg.

Min fråga var om någon hade testat GPS-MAP?
http://gps.chrisb.org/gps_mapper.htm

Fungerar det eller riskerar man krascha sin eMap om tillverkar egna kartor? Det finns ju vissa varningar från program-makaren själv.

Har under en tid följt forumet och är mycket imponerad över mängden information som sprids här.

/Johan

Egna garminmkartor - går det?

Jh-Vh; sa:
Fungerar det eller riskerar man krascha sin eMap om tillverkar egna kartor? Det finns ju vissa varningar från program-makaren själv.

/Johan

Programmet fungerar bra eller tom mycket bra. Risken att ha sönder GPS:en finns, men är mycket liten. Jag gissar att det lika stor risk som varje gång en kartladdning med mapsource blir avbruten.

I Ryssland samt polen sker tom handel med kartor som är konstruerade med Stans program.

Jag ritade själv en karta med höjdkurvor som jag använde vid fjällvandring förra året.

Det svåra med det programmet och alla andra sådana system är att få tag i ett bra råmaterial. (i vektorformat)

GPSMap systemet är idag tre program.

1. GPSMAP - GUI baserat som kan ta in data från ozi-filer. Går att flytta objekt och ändra på andra sätt i materialet. Utecklas inte enormt mycket längre.

2. cGPSMap - kommandoradsbaserat som tar in textfiler med beskrivning enligt textformat. Kan även importera acrview filer direkt. Här sker idag i stort sett all utveckling och detta program är MYCKET avancerat.

3. Uploader - Laddar kartor i GPS utan att använda mapsource. (Används med försiktighet så du inte laddar ned en felaktig karta.)

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Begriplig lathund?

Mathias,

Jag har (iofs mycket lite) kikat på GPS-Map, men inte tyckt det verkat alldeles enkelt att begripa sig på....
Förvisso finns några "how-to" och faq på Chris sida men inte ens dessa verkar helt enkla (för mig åtminstone). Så nu undrar jag i all enkelhet om du (eller någon annan "expert" för den delen) skulle kunna tänka dig att plita ihop några rader om hur man enklast får över sina OZI-kartor, waypoints etc. till GPS'en. (Vistan i mitt fall)

Jag tror det är fler än jag som vore mycket tacksamma för detta!

Mvh
Anders

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips