problem med nova

hej
jag har ett optimus nova som vägrar förgasa. hur länge jag än förvärmer så får jag ändå en gul sotande låga när jag kör igång.
jag har plockat isär och rengjort men inte hittat nån lösning. även bytt packningar i pumpen då jag kom på tanken med lågt tryck...
andra idéer om fel eller ska jag skicka tillbaks köket till optimus kanske?

/j

Skitigt bränsle?

hedencrona; sa:
hej
jag har ett optimus nova som vägrar förgasa. hur länge jag än förvärmer så får jag ändå en gul sotande låga när jag kör igång.
jag har plockat isär och rengjort men inte hittat nån lösning. även bytt packningar i pumpen då jag kom på tanken med lågt tryck...
andra idéer om fel eller ska jag skicka tillbaks köket till optimus kanske?

/j

Jag använde miljöbensin med oljetillsats d.v.s. 2 -takts istället för 4 - takts.
Det gick inte att rensa sedan på vanligt sätt utan jag fick använda avfettningsmedel för bilar (Herofix) för det var gott om tjära i spindeln förutom munstycke e.t.c.
Den där "gula" lågan ställde till med problem på Sarekturen och gjorde köket värdelöst senare på Rogenturen, blev braosr i stället.
Dålig kvalité på fotogen torde kunna ge samma resultat, fast det borde vilket skitigt bränsle som helst.
Lossa spindeln och se om där sitter tjära/smuts. Är det så kan du rengöra munstycket i evigheter utan verkan. Så var det för mig.
Så mina frågor är: vad använder du för bränsle?
Har du kollat spindeln?

MVH Hasse

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips