Problem med Hilleberg Unna

Jag har nu använt mitt nyinköpta Hilleberg Unna på en första tur. Sammanlagt 4 övernattningar.
Dock hade jag svårt att få långsidan med tältöppningen ordentligt sträckt. Jag hade också svårt att få den att gå helt ner till marken vilket gjorde att det drog kallt. Detta problem fanns inte med motstående långsida.
Det finns en metallring på vardera långsidas nedre kant. Hur dessa skall fästas i marken på ett bra sätt förstår jag inte. Om man använder Hillebergs medföljande V-pegs så glider metallringen lätt av tältspiken.
Jag är tacksam för all hjälp jag få från er som har erfarenhet av detta tält.

Om ringen "glider av" tältpinnen så har du förmodligen satt tältpinnen helt fel.
Dessa ska sitta i 45° vinkel och hela vägen ner i marken så bara snörstumpen syns och med hullingen ut från tältet, like so ( \ ^ )
Använder du inte stormlinorna kan det vara en av anledningarna att du inte får spänn på duken. Alternativt att du behöver efterspänna hörnen efter att allt är uppställt.
Om duken inte kommer hela vägen ner i backen, kan det vara så att du spänt staglinan för hårt så att duken lyfter. Sätt markpinnar a först för hela tältet sedan stag/stormlinorna.

https://hilleberg.com/swe/tält/red-label-tält/unna/

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Om ringen "glider av" tältpinnen så har du förmodligen satt tältpinnen helt fel.
Dessa ska sitta i 45° vinkel och hela vägen ner i marken så bara snörstumpen syns och med hullingen ut från tältet, like so ( \ ^ )
Använder du inte stormlinorna kan det vara en av anledningarna att du inte får spänn på duken. Alternativt att du behöver efterspänna hörnen efter att allt är uppställt.
Om duken inte kommer hela vägen ner i backen, kan det vara så att du spänt staglinan för hårt så att duken lyfter. Sätt markpinnar a först för hela tältet sedan stag/stormlinorna.

Tack! Jag skall pröva det.

Efter att ha läst ditt inlägg en gång till inser jag att jag vänt tältspiken fel. Jag har tryckt ned V-pegs i marken med hullingen vänd uppåt.

För att få bättre luft flöde i Unna brukar jag fästa en bit tält lina i ringen på långsidan och spänna ut långsidan.
Vips så har man fått en större liten absid och ventilation.
Anpassad efter väder förhållande såklart.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips