Problem m navbroms

Får se om det är nån här som kan hjälpa mig laga min gamla vardagshoj.

Ibland, helt plötsligt, slutar navbromsen att fungera. Navet heter Torpedo Penta Sport 5-växel (typ H5111). Inte det vanligaste navet, men bromsmekanismen borde väl vara ganska lika på de flesta navbromsar.

Det som händer är att jag kan trampa bakåt på cykeln och bromsverkan inte finns där alls. Jag har skruvat fast bromsarmen så det är inte den. Har även kollat i navet, men kan inte se något som är fel.

För att fixa felet brukar jag vänta ett tag och om det inte funkar brukar jag skruva isär bromsen och sätta ihop den igen, och så funkar det sen.

Den enda gissningen jag har är att det är en eller båda spärrhaken som sitter runt bromskonan som har åkt åt fel håll, men är inte säker på om det skulle resultera i det här problemet.

FInns det nån som har nån annan idé?
 
Jag tycker inte att något ser slitet ut, följaktligen inte heller bromskonan. Å andra sidan har jag inte sett så många andra cyklar, men bromskonan är ju räfflad så den borde ju se sliten ut när det händer.

Jag har vanligt litiumfett i navet. Har läst att man kan ha ett speciellt bromsfett, men inte förstått hur man ska göra för att det inte ska blanda sig med fettet för växlar, och därför har jag inte brytt mig om det.

Imorse när jag kom ut funkade cykeln än en gång inte. Nu kurrade det liksom i navet när jag trampade bakåt, som om nånting låg ivägen.
 
Jag har inget större

förtroende för Pentasportnaven efter att ha trampat sönder ett par sådana.

En möjlig förklaring är att kabeljusteringen för växlingen har försatt navet i friläge?

Justera kabelspänningen finns en gammal tråd om detta.

Lyckas inte detta så sätt på en fälgbroms på bakhjulet. På den cykel jag hade fanns ingen broms i navet bara fälgbromsar om jag minns rätt. Min dotter har bromsversionen och är inte alls nöjd med justeringen av växlarna trots att jag köpt nytt växelreglage.

Jag kommer inte att köpa någon begagnad cykel med detta nav något mera.

Thure
 
Jag tror att jag har kommit fram till problemet. Det har nog med de där spärrhakarna att göra på någotvis, och att jag har använt fel sorts fett i navet.

Nu återstår bara att förstå vilket sorts fett jag ska använda var. Nån som kan hjälpa mig?
 
Men, vad är vanlig lagerfett då? Är det samma sak som litiumfett?

Jag tror att det är litiumfettet som har orsakat problemet, misstänker att spärrhakarna ha kletat fast och orsakat att jag inte kan bromsa. Efter vad jag har gissat mig till ska jag ha nån sorts olja (men m vilka egenskaper?) på de dä grejerna.

Men litiumfettet passar väl bra på lagrena och inne i växlarna, eller vad säger ni med mer erfarenhet?
 
Särrhakarna ska inte fettas in, dom ska ha lite olja bara annars fastnar dom. SKF kullagerfett brukar jag använda för det mesta men litiumfettet ska gå lika bra.
 
Nu är jag lite sen att svara kanske, och jag har ingen bra idé om vad som är fel. Men klackarna kan det i alla fall inte vara. Så länge bromshylsan inte börjar rotera (vilket vore väldigt otroligt) är enda förklaringen jag kan se att delar slitits så det uppstått något slags friläge i navet. Det ska nämligen inte finnas... men samtidigt borde navet fungera dåligt att cykla med, inte bara att bromsfunktionen saknas.

Navets konstruktion är för övrigt ganska enkel. Samma som ett treväxelnav men med två olika utväxlingar i planetväxeln. Vid ettan och tvåan driver man på delen som ligger utanpå planetväxeln (och får en nerväxling) och klackarna som används är de närmast bromshylsan. Vid trean, fyran och femman används de andra klackarna. På trean går kraften inte via planetväxeln. Vid fyran och femman driver man på planetväxeln och man får en uppväxling.
 
Jag tror faktiskt att problemet är klackarna. Åtminstone ibland, då det dessa gånger vare sig går att driva hjulet framåt eller bromsa.

Jag har nu oljat in klackarna och det mesta därinne. Vet inte riktigt om det funkar än, provade, men blev lite skraj och hoppade av.

Tack för beskrivningen av växeln. Funkar det likadant både på nav med en och två vajrar? Ska fundera lite över beskrvningen när tiden på dygnet är bättre.

Ska försöka skriva en förklaring över hur jag fick ihop allting sen också, för folk efter mig som är nyfikna men inte kan. För övrigt tror jag att cykeln kommer att förpassas ner i källaren hädanefter och endast användas som utlärningsobjekt i fortsättningen, tills jag känner mig säker på bromsen iaf.
 
Jag tror faktiskt att problemet är klackarna. Åtminstone ibland, då det dessa gånger vare sig går att driva hjulet framåt eller bromsa.
Eftersom jag inte har navet framför mig så ska jag väl inte vara alltför tvärsäker, men min logik säger att klackarnas enda funktion är att ta tag i navhylsan och driva hjulet framåt. Att de inte har något som helst med bromsen att göra. Bromshylsan pressas ju isär av att den konformade delen som i sin tur trycks in i hylsan genom att man trampar bakåt. Det intressanta är då enbart att det finns en koppling mellan kedjekransen och delen som trycker "kondelen" mot bromshylsan.

Jo, förresten. Jag börjar fundera nu på hur det är med hur kondelen inte bara roterar utan verkligen trycks in i hylsan. Det sitter en "ståltrådsring" på kondelen som jag tror hjälper till att inte få kondelen att rotera. Jag är inte helt säker på hur det hela fungerar, glömde det ju till och med vid förra inlägget.

Tack för beskrivningen av växeln. Funkar det likadant både på nav med en och två vajrar?
Ja, alltså, de i Sverige vanliga Sachs-naven (Torpedo och Pentasport), de fungerar precis likadant, med enda skillnad att det femväxlade navet har en till vajer för att ändra på utväxlingen i planetväxeln.

Ska försöka skriva en förklaring över hur jag fick ihop allting sen också, för folk efter mig som är nyfikna men inte kan.
Kul :) Men bara man har allt i rätt ordning (en sprängskiss är praktisk att ha innan man lärt sig känna igen delarna) så är det väl inte så mycket att tänka på? Det var ett tag sedan jag plockade isär navet, men jag minns det som att delarna ramlade ihop rätt snällt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.