Problem med bromsen

Jag har helt plötsligt fått problem med frambromsen. Mojängen som ska spänna ut bromsklossen från fälgen lösnar ibland när man använder handbromsen. Ytterst irriterande att behöva stanna och spänna den stup i kvarten...

Det verkar som att det är skruven, 1 på bilden, som som lösnar och gör att spännpinnen, 2, tappar spänningen.
cVbNrwDQa.png


Den på andra sidan om hjulet funkar perfekt och jag kan inte se att något skulle vara fel när jag skruvar isär den. Är det någon som har några idéer på vad som kan ligga bakom det här?
 
Om det är skruven som lossnar så kan du lägga ett par droppar "Loctite" i gängorna som sitter i gafflen.

Skruva ut skruven, lägg i ett par droppar, tillbaka med skruven så bör saken vara klar.

Ta bara ett par droppar för annars får du nog inte loss skruven igen om du behöver det.

Får du inte tag i loctite så prova med packningslim, superlim eller liknande, detta finns lite överallt.
Biltema, Mekonomen etc etc...

Är det inte skruven som lossnar utan mekanismen som kärvar så lossa skruven.
Spraya lite 5/56 eller annat smörjmedel på de rörliga delarna och i hålet som skruven går genom.
Spraya dock inte i gängorna på gaffelbenet.
 
..Det verkar som att det är skruven, 1 på bilden, som som lösnar och gör att spännpinnen, 2, tappar spänningen.

Verkar som? Är du inte säker? Har du kunnat dra åt den?

Om dina bromsar följer den vanligaste konstruktionen så skulle skruven behöva gänga upp sig 3-5 mm innan bromsarmen kan röra sig tillräckligt mycket framåt för att returfjädern ska kunna lossna från sitt mothåll.

Annars kan du prova att bara bända till fjädern lite. Haka av den, bänd den framåt några grader och haka på den igen.
 
Verkar som? Är du inte säker? Har du kunnat dra åt den?

Om dina bromsar följer den vanligaste konstruktionen så skulle skruven behöva gänga upp sig 3-5 mm innan bromsarmen kan röra sig tillräckligt mycket framåt för att returfjädern ska kunna lossna från sitt mothåll.

Mja, ibland släpper den inte helt. Då ligger bromsklossen och snuddar fälgen och jag måste lossa helt på skruven för att spänna den igen.

Men jag tror jag ska pröva att sätta dit lite lim och se om det hjälper, tack för alla svar :)
 
utslitet

de är inte utslitna ? för då kan det ju fastna rejält när man bromsar så att man får dra tillbaks bromsen med handen för att den ska lossna.

Mikael
 
de är inte utslitna ? för då kan det ju fastna rejält när man bromsar så att man får dra tillbaks bromsen med handen för att den ska lossna
Jag förstår nog inte riktigt vad du menar.

Jag har studerat hela bromsmekanismen lite mer grundligt och tror iaf inte längre att det är skruven, men jag förstår fortfarande inte riktigt vad som är felet. Jag har filmat lite hur det ser ut, känns lättare än att förklara med ord.

http://www.2shared.com/file/7332829/c08b4ac2/MOV02848.html
Det som händer i filmen är att man först ser mellanrummet mellan klossen och fälgen och sen tar jag handbromsen några gånger och den vrider upp sig lite åt gången innan den släpper helt så att klossen ligger mot fälgen.

Tack för att ni visar intresse
 
Smart att filma det, som det ser ut på filmen så när du har bromsat ett par gånger.
Då följer inte fjädern med tillbaka ut och därmed inte bromsklossen heller.

Jag noterade också att i början så var muttern som sitter närmast gaffelbenet stilla.

Men sen plötsligt så hoppade den/flyttade sig in mot hjulet...efter det så följde inte fjädern/bromsklossen med ut.

Tror inte att muttern ska flytta på sig alls, titta på det och jämför med andra sidan...

Kan det vara så att den muttern suttit fäst på det lilla gröna röret i gaffelbenet med en liten svetspunkt som har släppt???

Kolla på detta och återkom, det är kanske fler som har förslag så det är bara att prova sig fram.
Klart att du får råd och tips, hoppas bara att du har nytta av dem.. :)

Micke
 
Att låsa skruven med loctite är ett bra förslag, men...
Loctite är en tilverkare som har många produkter i sitt sortiment, allt från gänglåsningar som inte håller för mycket till idiotstarka som endel limar ihop fingrarna eller andra kroppsdelar med och får uppsöka sjukhus.
Så kolla att du har gänglåsning och att skallen på skruven är i så bra skick att det går att dra loss den.
 
Smart att filma det, som det ser ut på filmen så när du har bromsat ett par gånger.
Då följer inte fjädern med tillbaka ut och därmed inte bromsklossen heller.

Jag noterade också att i början så var muttern som sitter närmast gaffelbenet stilla.

Men sen plötsligt så hoppade den/flyttade sig in mot hjulet...efter det så följde inte fjädern/bromsklossen med ut.

Tror inte att muttern ska flytta på sig alls, titta på det och jämför med andra sidan...

Kan det vara så att den muttern suttit fäst på det lilla gröna röret i gaffelbenet med en liten svetspunkt som har släppt???

Kolla på detta och återkom, det är kanske fler som har förslag så det är bara att prova sig fram.
Klart att du får råd och tips, hoppas bara att du har nytta av dem.. :)

Micke

Mja muttern ska ju inte flytta på sig när man väl har spänt den och skruvat på skruven, men den används ju för att spänna fjädern så man måste ju kunna vrida på den.

Jag kom på nu att på muttern sitter den också ett litet rör och på den felande sidan av bromsen så kan man ta bort den från muttern, men på den fungerande kan man inte rubba den ens. Jag kan inte just nu föreställa mig vilken skillnad det skulle göra och jag tror till och med jag testade att sätta den bra muttern på den dåliga sidan utan att det gjorde någon skillnad.

Men jag ska testa igen imorrn och ta lite fler bilder så man lättare ser hur den är konstruerad.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.