Navväxel problem!

Hejsan! Har läst på forumet av och till men nu har jag ett problem jag behöver hjälp med. Har övertagit en gammal Monark med 5 navväxlaräxlar, av märket sachs tror jag. Det är en ruskigt kvick cykel men lite vinter cykling hemma i vintras gjorde att det började bildas rost på den. Tog upp den i lägenheten odag för att ta bort rosten och skydda den. Men då råkade jag peta ur en av växelvajrarna som sitter med någon sorts fjäderanordning. Jag har fått i så att en växel är tung men hur gör jag för att få alla fem växlar bra? Är totalt nybörjare på allt sådant här och skulle gärna vilja ha hjälp. Har sökt men inte hittat någon bild på anordningen men det är en liten bit utanför navet där kedjelänkarna går över till vajrar...
Hoppas på hjälp
// Erik
 
Jag har bara koll på det Sachs-nav som har vajrar på båda sidor om navet och där vajrarna oftast sitter med ett snabbfäste på gängbiten som i sin tur sitter på kedjan som går in i navet. Men det kanske inte var ett sådant nav det här... Det fungerar i alla fall så att ena sidan har tre lägen för växel 2-4 och andra sidan dras ut för ettan respektive femman.
 
Det är troligen

precis det Pentasportnav från Sachs som beskrivs i inlägget ovan.

När du sätter tillbaka vajern med snabbfästet på den gängade stången så trycker du bara in fjädern för att justera spänningen. Du kanske behöver justera på bägge sidor för att det skall fungera bra.

http://newsgroups.derkeiler.com/Archive/Rec/rec.bicycles.tech/2005-11/msg01244.html kanske kan leda dig på rätt spår.

En cykelmekaniker bör fixa det på någon minut om du inte lyckas själv.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.