Problem med cykeldator

Hej!

På en cykeldator jag har så visar maxhastigheten fel.

Det stod ca 33 km/h först. Sen var jag ute och cyklade lite och jag cyklade som snabbast ca 33 km/h. Jag tror jag precis gjorde maxhastighet då, men sen kollade jag maxhastigheten och då stod det 81 km/h.

Vad är fel?
Jag cyklade verkligen inte i 81 km/h.

Alla andra funktioner på cykeldatorn fungerar perfekt.

Är det någon som vet varför maxhastigheten visar fel?
 
Så det är för att den är trådlös.
Det kan bli fel när jag närmar mig ledningar och sånt.
Den är ju analogt trådlös.

Det finns ju cykeldatorer som är digitalt kodad trådlös. De ska ju inte krångla står det.


Men det är ju bara en magnet på hjulet.
 
Det finns ju cykeldatorer som är digitalt kodad trådlös. De ska ju inte krångla står det.
De krånglar åtminstone mindre. Min Polar S710 med kodad överföring krånglade mindre än polarens gamla Polar (ingen aning vilken modell). Men under kraftledningar så kan man få rätt häftiga utslag på en kodad Polar.

Vet inte om den något nyare WIND-teknologin gör att det blir helt ostört.
 
Nu frågade jag Maxpuls.se om den där cykeldatorn med digitalt trådlös överföring via email.

Jag frågade om det kan krångla närma kraftledningar och så här svarade de.


Hej,

Det kan finnas en risk för att sändningen störs på analog överföring om du
kör precis bredvid en kraftledning. Det finns ingen risk med digital
överföring.

Med digital överföring räcker signalen betydligt längre (mer än 3 meter).
Det kan vara bra om du kör trainer på vintern och vill sätta sensorn på
bakgaffeln.


De skriver ju att det inte ska krångla någonting, men jag får se om jag ska köpa en digitalt trådlös cykeldator någon gång. Fast det var ju inte det som den här tråden handlade om från början.
 
Cykeldatorer med sladd mellan hastighetssensorn och datorn är bättre på minst tre punkter:

+ Störningsfri
+ Kräver inget batteri i sensorn
+ Billigare

Ibland är de även lättare, om man tycker sådant är intressant.

Fast man får ofta en fulare installation, även om sensorn är mindre.

Med Polar och överföring till hemdatorn kan man rätta till sådana störningar i efterhand, bara att redigera pulsfilen i t.ex. Anteckningar. Gjorde det senast förra veckan efter passage under kraftledningar.
 
2 orsaker till att jag inte vill ha trådbunden.

1. Ful installation med sladdar och sånt på cykeln
2. De cykeldatorerna är inte så avancerade. De brukar bara ha vanliga funktioner.

2 saker till att det är bra med trådbunden.

1. Man vet att det inte krånglar. Om inte cykeldatorn är konstig eller nåt.
2. Alla sensorer är mindre.
 
GPS!
Garmin Forerunner 305 eller Edge gör att du slipper sensorer helt och hållet, och störningarna oxå...
405:an också. Fast kadensensorn och termometer slipper du inte, om du vill ha de funktionerna. En höjdmätare bör man också komplettera med eftersom felvisningen för höjden i GPS är mycket stor (läs, man får skitdata för höjd).
 
405:an också. Fast kadensensorn och termometer slipper du inte, om du vill ha de funktionerna. En höjdmätare bör man också komplettera med eftersom felvisningen för höjden i GPS är mycket stor (läs, man får skitdata för höjd).
Edge 305 och 705 har inbyggd höjdmätare.
Kadenssensorn (trådlös) tillkommer som sagt.
Termometer? Finns det som tillbehör? Varför behövs det? Vid risk för halka, eller? ;)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.