Presta-ventil lossnar!

Vad gör jag för fel när jag pumpar mina däck? Jag har ett par Continental slangar på min touringcykel. Flera gånger när jag har pumpat däcken med min lilla Lezyne micro floor pump så har hela ventilen fastnat i pumpen när jag skulle skruva ut den. Hela gummipackningen följer med och slangen blir helt tom på luft.
 
Jag skulle prova att skruva fast prestaventilen hårt.

På dom flesta av mina slangar med prestaventil har ventilen inte gått att skruva av, utan bara lossa/öppna. Men på någon enstaka slang har det gått att skruva av den helt från slangen. Kanske sådan slangar du har!?
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
En fråga, lossnar ventilen utan möjlighet att sätta fast/skruva tillbaka den?

Jag är på väg att beställa cykeldelar från en webbshop, däribland Contislangar med Prestaventil. Om ventilen inte går att sätta tillbaka, så får jag välja annat fabrikat.
 
Det finns slangar där själva ventilmekanismen är löstagbar från röret som sitter fast i slangen. Bra ifall man vill använda tätningsvätska i slangen. Eller ifall man skulle råka skada själva ventilkäglan.
Har man inga planer på att använda tätningsvätska och är OK med risken att skada ventilkäglan är det bara att låta bli att köpa slangar med löstagbara ventiler. "Removeable valve core" kan det kallas.

Eller så drar man bara fast ventilkärnan lite hårdare. Brukar finnas två verktygsflator för att göra det lättare. Vill man verkligen slippa problemet utan att byta slang, ta ur ventilkärnan, lägg på en droppe gänglåsning och skruva tillbaka den.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips