Presentkniv för 1000 kr till fjällvandrande pojkvän?

Efter att ha tittat på knivarna igen några gånger, så tycker jag nog att de fyra Karesuando-knivarna jag tog med i listan är snyggast om man väger samman utseendet på kniv plus fodral. Men sedan inser jag att en knivs utseende väl inte är det viktigaste, hehe... ;) Vet ni möjligen hur dessa fyra knivar är att använda, t.ex. om någon av dem är bättre eller sämre att använda och hålla i och så? :) Eller är det någon av de ANDRA knivarna i listan som jag kanske hellre borde satsa på? :)
 
Efter att ha tittat på knivarna igen några gånger, så tycker jag nog att de fyra Karesuando-knivarna jag tog med i listan är snyggast om man väger samman utseendet på kniv plus fodral. Men sedan inser jag att en knivs utseende väl inte är det viktigaste, hehe... ;) Vet ni möjligen hur dessa fyra knivar är att använda, t.ex. om någon av dem är bättre eller sämre att använda och hålla i och så? :) Eller är det någon av de ANDRA knivarna i listan som jag kanske hellre borde satsa på? :)

Karesuando knivarna är gjorda för arbete dvs gjorda för att användas.. bra kvalite,lättvässade och hållbara..

Har själv några sameknivar tillverkad av en släkting med nedre delen av slidan i renhorn och övre i renskinn... det finns riktigt hantverks sameknivar och få tag i om man letar lite för 1000-1500kr..

Viktigt för mig är inte bara utseende utan funktion och knivens passning i slida så den inte sitter för hårt el löst.. kniven ska vara lätt att få in/ur me en hand och det märker du lätt när kniven trycks ner i slidan o det ska gå rätt så lätt och samtidigt knäppa till när den sitter/låses på plats..
 
Helle Alden var fin tyckte jag. Jag gillar enkla knivar och hade helst sett en ännu mer diskret nit eller vad det heter högst upp.

screen-shot-2010-10-12-at-ec98a4eca084-1-23-44.jpg


Helle Symfoni var också fin men gillar inte riktigt slidan till den:
654854-symfoni.jpg
 
Tack för ytterligare feedback! :)

Och fler bilder på olika fina knivar. :)

Just nu velar jag mellan Karesuando-knivarna Kebne, Ripan, Giron, och Vildmark exklusiv.

Kebne har kolstål och de andra rostfritt stål. Nu vistas han även hyfsat mycket (då och då) på västkusten nära vattnet (även om han sällan fiskar), där salthalten i luften är högre (det luktar salt i luften). Och precis när jag bestämt mig för Kebne-kniven (för att jag tycker den är den snyggaste kombinationen kniv + fodral) så råkade jag läsa att kolstål rostar... Hmmm...

Snyggaste kniven tycker jag är Vildmark exklusiv, men jag tycker dess fodral är tråkigare.

Och snyggaste kniv + fodal-kombination tycker jag alltså är Kebne, med ganska god marginal, men då kanske denna rostar lätt på västkusten??

Sedan var ju Ripan och Giron också fina, synd bara att jag inte såg det om rostrisk innan jag fastnade så hårt för Kebne-kniven... :p Är rostrisken stor alltså på västkusten?
 
Med normal vård så oxideras knivar över tiden, patina talar andra om. Vid västkusten kan det gå lite fortare men är inget reellt problem.

Men till vad skall kniven brukas? Det har du ju inte sagt. Han går i fjällen och där räcker en fickkniv länge. Det är mest ovan trädgränsen.

Han jagar inte och fisket är det sisådär med.

Själv skulle jag ju då råda till en kortbladig kniv av samiskt ursprung, Bra skaft och en 4-5 cm blad räcker väl till det allra mesta. Gärna med en djup slida så att kniv och skaft är skyddade.

Jag vet att det inte blir lättare för dig men en kniv är en följeslagare för längre tider, det finns fler.
go tur
 

Bilagor

  • IMGP0292.jpg
    IMGP0292.jpg
    16.1 KB · Visningar: 784
Utav de Karesuandeknivar du räknar upp oven skulle jag välja Vildmark Exklusiv, snyggt hantverk och bra storlek. Giron känns spontant på bild som om handtaget är för litet för en vuxen hand, Ripan's handtag är tillverkat i mycket ben och horn, snyggt men blir glatt i väta. Dessutom ett tungt material varför jag skulle gissa att kniven känns baktung i handen? Kebne är tillverkat i kolstål, bra material men känsligt i fukt och om man använder det till fiske, måste skötas för att undvika korrosion (skall kniven användas på västkusten med risk för kontakt med havsvatten, undvik kolstål). Själv föredrar jag klart rostfritt stål på en kniv för fjällvandring, ex Sandvik 12C27.

Helle Alden är ett annat snyggt alternativ.
 
Ja du, vad han ska ha den till vet jag inte. ;-) Jag har inte så bra koll på vildmarksliv.
Ville mest ge något som kändes personligt, gärna vackert, OCH även användbart. :)

Kniven du har på bilden, vad heter den, går den att googla på? :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Osynlig Kikare för runt 1000 kr!? Utrustning allmänt 32
magwo Vilket lätt 2-mans, 1000-2000 kr? Utrustning allmänt 17
DrChris G-1000 Jacka? Utrustning allmänt 29
cyanopsis Ny Solio Hybrid 1000 solcellsladdare Utrustning allmänt 6
Lischke Kängor för ca 1000.-? Utrustning allmänt 35
Jazzy Alternativ till plastpåsar. Utrustning allmänt 9
Fjorr Slangadapter till Katadyn BeFree filter Utrustning allmänt 0
rikard500 Nytt lock till min packtunna? Utrustning allmänt 5
Larssky Primus - säljs av Fenix Outdoor till Silva Sweden. Utrustning allmänt 3
silverjuggler Konvertera gammal Petzl-lampa till led? Utrustning allmänt 7
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
Obbmundson slida till f1 Utrustning allmänt 9
Davvids Skidjacka som funkar till vandring Utrustning allmänt 19
_Alba_ Vandringskängor till Camino de Santiago Utrustning allmänt 14
Livetiskuggan Söker en liten platt plastask till nagelsax osv Utrustning allmänt 23
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
Linneagk Vattenrening passande till nalgene flaskor Utrustning allmänt 14
Johan123 Vilket abonnemang till Garmin inreach mini? Utrustning allmänt 10
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
AOx Klämma till Tältstång Utrustning allmänt 7
holetaker Avbärarbälte till ramryggsäck Utrustning allmänt 2
granbom Olja till knivskaft Utrustning allmänt 20
jackesnacke Termometer till vandring och skidåkning Utrustning allmänt 30
Dan B Solpanel till en kylbox. Utrustning allmänt 27
Thorsmurk Ryggsäck till 240 cm lång tjej Utrustning allmänt 7
Smogz Impregnering till polycotton kläder Utrustning allmänt 7
Kotten Förvaringspåse i läder till Hällmarks kaffepannor? Utrustning allmänt 3
GeorgM Sula om äldre jämtkänga till NN75? Utrustning allmänt 2
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
Nosse Sawyer mini, även till mörkt vatten? Utrustning allmänt 3
G-funk Köpa vilka våtstenar till knivslipning? Utrustning allmänt 6
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 3
Maelstrom Förpackning till första hjälpen Utrustning allmänt 7
ApOjkpg Handtag till fältugn Utrustning allmänt 13
kallegroda Cykelkedja till "standardcykel" Utrustning allmänt 44
Lars H Alternativ till kletig Leukoplast? Utrustning allmänt 11
MartinR Tålig och vattentät telefon, alternativ till en Xcover3 ? Utrustning allmänt 8
bico Gummipackning till Sawyer Mini? Utrustning allmänt 0
Botilda Tåbleck till gamla läderpjäxor Utrustning allmänt 4
jffoto Vart hittar jag denna pryl? Silikonskydd till alu mugg? Utrustning allmänt 7
swimwhizz Isdubbar till barn? Utrustning allmänt 0
Sverker G Fråga om bränsle till trangia Utrustning allmänt 24
eclipsetomte Snöre/lina till tält och hängmatta Utrustning allmänt 3
Mummis Alternativ till vetekudde (att ha med sig i skogen) Utrustning allmänt 10
vandrafjäll Finns det någon utmanare till thermacell myggskydd? Utrustning allmänt 33
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
farsi Alternativ till Thermos Travel Pro 0.4L Utrustning allmänt 2
Gråbuse Uppvärmning/Batteridrivna heating pads till jacka? Utrustning allmänt 4
Engblom Åka till alaska Utrustning allmänt 389

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.