Presenning/underlag till Tält 20?

Hej! Jag och några vänner har införskaffat oss ett av försvarets gamla tält 20. Tältet är runt och ≈2.5 meter i radie, med en lång skorsten i mitten, med en panna sittandes längst ner (storlek runt 20·50 cm). Det finns dock inget underlag alls.

Vi vill sova över i tältet, men har vare sig ekonomi eller ork att bära med stora sovsäckar, så idén är att skaffa oss någon form av underlag så att man kan sova utan att behöva frysa allt för mycket. Är det någon som har förslag på vilken typ av underlag det är som kan tänkas passa? En vanlig regnpresenning har ju vad jag vet helt fel form (fyrkantigt, inte runt, dessutom har det ju inget hål i mitten!)

Det viktigaste är att det är mycket billigt (vi är alla fattiga studenter!) och att det skyddar mot markens kyla någorlunda. Bonuspoäng om det är någorlunda mjukt, då de flesta av oss saknar huvudkuddar eller liknande.

Tack på förhand!

Hej, har sovit för mycket i tält 20, det funkar bra utan någon press eller nåt underlag, inte heller några stora sovsäckar, generationer av stackars värnpliktiga har gjort det tidigare.

Ska ni ha ett specialgjort underlag är det bara att börja sy, eller leja bort det till nån som syr kapell/segel eller motsvarande. Det kommer aldrig bli mjukt eller värmeisolerande, det är ju inget golv det är snack om... Oxfordnylon har ett underlag i, till min tältkåta. Det och liggunderlag tar bort fukten och kylan någorlunda. Var bor ni?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tältet kommer att sättas upp på olika platser i Stockholm. En provövernattning har gjorts (för två veckor sedan, det kommer att bli mycket kallare i december!), och visst går det att sova, men det är tämligen kallt (trots att vi alla har overaller) och man blir noterbart smutsig av det hela.

Att sy låter som något vi får göra. Jag funderar på att köpa en vanlig presenning (går att få tag på för några enstaka hundralappar) och dubbelvika den, men jag är rädd att isolationen är näranog noll.

Det som håller markfukten ute är eldning och envars liggunderlag. Halm eller granris kräver både utgifter, transporter, tillstånd, tid och röjningsarbete.
Gräver man ner sig till marken, eldar några timmar så torkar marken i tältet upp, sen lägger man in sina liggunderlag och sin utrustning.
Utan eldvakt som eldar snällt blir det snabbt både fuktigt och kallt i tältet när det är svalare ute.
Sommartid kan man hålla tältet torrt och marken med med en 2 KW elkamin. Om man har tillgång till el.
Allt friluftsliv på marken gör att man blir mer eller mindre smutsig. Att sköta sin utrustning och sin personliga hygien ute är en del av verksamheten.
go tur

Tänk på att ett tält eller tält med absid utan tät golv fungerar exaxt som en soldestillations mojäng för o vatten.Kör me tunn pressening så blir det en jädra skillnad

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips