praktiska problem, Laser Comp

Det händer mig väl ofta att blixtlåset på mitt Laser Comp spricker när jag drar ned det inifrån tältet (utifrån har det aldrig hänt). Det verkar bero på veck eller knyckar som uppstår i väven när jag reser tältet, hur det sträcks
vilket i sin tur kan påverkas av underlaget. Ibland får jag göra om sträckningen, och även då får jag vara noga med hur jag drar ned blixtlåset. Spricker det om så bara en centimeter spricker det strax hela vägen. Ngn som delar denna erfarenhet?

Ett annat problem är att kopplingen mellan inner- och yttertält ofta lossnar. Speciellt besvärligt om den nedersta kopplingen, vid tältgolvet, lossnar. Erfarenheter? Botemedel?

Det händer mig väl ofta att blixtlåset på mitt Laser Comp spricker när jag drar ned det inifrån tältet (utifrån har det aldrig hänt). Det verkar bero på veck eller knyckar som uppstår i väven när jag reser tältet, hur det sträcks
vilket i sin tur kan påverkas av underlaget. Ibland får jag göra om sträckningen, och även då får jag vara noga med hur jag drar ned blixtlåset. Spricker det om så bara en centimeter spricker det strax hela vägen. Ngn som delar denna erfarenhet?

Ett annat problem är att kopplingen mellan inner- och yttertält ofta lossnar. Speciellt besvärligt om den nedersta kopplingen, vid tältgolvet, lossnar. Erfarenheter? Botemedel?
Hade ett Terra Nova Laser Competition 2, där gick dragskon sönder efter 2 nätter. Håller med om blixtlåsen verkar lite svaga i Laser Comp. Har för mig att det var YKK dragkedjor/skor som väl ändå tillhör det bästa, i varje fall inom klädesplagg?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag säger inte att blixtlåset är svagt. Jag säger att det spricker upp, vilket inte på något sätt betyder att det går sönder. Det enda som gått sönder är gaffelspännet längst ned, där en av tre uddar gått av. Men det går bra ändå.

Blixtlås är känsliga saker. Det är tänkbart att tänderna inte hakar i varandra optimalt t ex beroende på en lite för gapande löpare.

Jag har inte råkat ut för detta med mitt Laser Competition men har använt det sparsamt.

Thure

Ju mer jag tänker på saken så kan problemet ha uppstått är jag bytte stång. Den gamla deformerades en gång när jag föll mot tältet och jag tycte spänningarna blev väl starka. Den nya stången som jag skickade efter är lika lång som den gamal, men de enskilda länkarna har annan längd. Möjligen kan det vara de annorlunda spänningarna som vållar det här problemet. Av någon anledning uppstår det dock aldrig när jag stänger tältet utifrån. Möjlogne borde jag alltså uppsöka ngn verkstad som kan räta ut den deformerade länken - försåvitt det inte skapar en brottanvisning.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips