Point XP och X-Ray

Har provat båda..X-Ray stabil o trygg, XP lite instabil men kändes "lättare" och bättre när det blåste lite.

Min fråga:
Är en Xp overkill för en nybörjare eller kommer man snabbt över instabilitets "problemen"??
Vilken är engentligen enligt ER bäst för kortare/längre turer i hav/kust och sö/å.

Ett par timmars test säger ju faktiskt inte så mycket..bara för att det känns bra när det är lagom lung/fint väder så kan ju kajaken uppvisa ett helt andra beteende när det är blåst och lite vågor. Vad har ni för erfarenheter??

Är Xp värd priset..dvs vad får man mer än lite mer "fart"
När ni gjorde ert val..hur tänkte ni.

[Ändrat av Eva_Lundgren 2006-05-29 kl 21:30]

Har haft en XP och tyckte den var rätt bra. Vingligheten kommer du defintivt över - åtminstone om du så att säga konfronterar den. Jag har paddlat rankare kajaker efter att jag skaffade XP:n och därefter kändes XP:n ovältbar. Om du skaffar en XP och gör lite räddningsövningar osv. så kommer du att lära dig bättre var gränsen går, och att den faktiskt ligger rätt långt bort.

Jag har paddlat kajaken i rätt hårt väder och då tyckte jag att den gick utmärkt. Det finns säkert kajaker som går ännu torrare, eller mer ekonomiskt eller nåt annat bra i sjö, men XP:n funkade bra helt enkelt.

Jag tycker det är en typisk bra havskajak i lite klassisk stil, men med lite mer vattenlinjelängd och inte så överdrivet uppsvängde ändskepp.
Man kanske kan ifrågasätta nyttan med skäddan, eftersom man som regel har roder till den. Skäddalådan tar ju en del bra packutrymme.

Kajaken var också betydligt tyngre än vad som uppges i specifikationen.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Tack

Mezzner; sa:
Har haft en XP och tyckte den var rätt bra. Vingligheten kommer du defintivt över - åtminstone om du så att säga konfronterar den. Jag har paddlat rankare kajaker efter att jag skaffade XP:n och därefter kändes XP:n ovältbar. Om du skaffar en XP och gör lite räddningsövningar osv. så kommer du att lära dig bättre var gränsen går, och att den faktiskt ligger rätt långt bort.

Jag har paddlat kajaken i rätt hårt väder och då tyckte jag att den gick utmärkt. Det finns säkert kajaker som går ännu torrare, eller mer ekonomiskt eller nåt annat bra i sjö, men XP:n funkade bra helt enkelt.

Jag tycker det är en typisk bra havskajak i lite klassisk stil, men med lite mer vattenlinjelängd och inte så överdrivet uppsvängde ändskepp.
Man kanske kan ifrågasätta nyttan med skäddan, eftersom man som regel har roder till den. Skäddalådan tar ju en del bra packutrymme.

Kajaken var också betydligt tyngre än vad som uppges i specifikationen.

Tack, trevlig att det finns någon som vill dela med sig :).

Det verkar dock som om peddalerna är utbytta på årets model SeaLine -> SeaDog. SeaLine var ju helt klart skönare så nu tvekar jag igen...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips