Point K1XP

Jag var ute på båtmässan för en vecka sen och såg Points ny kajak, XP. Det är ju inte alls samma kajak som Revalen, som många har sagt, utan helt annorlunda. Dom som har sett Johan Wirséns träkajaker känner ju igen linjerna, som enligt min mening är väldigt snygga.

Nu till min fråga. Är det någon som har paddlat den? Kan du i så fall berätta mer om den. Jag provsatt den i deras pool och den var himla skön med bra slutstabilitet och så, men det är ju lite skillnad att paddla den på havet jämfört med att sitta i ett badkar... :) Och vad tror ni om det nya rodret som Point, kajaksport och några andra har, Navigator heter den, den ser ju smidig ut även om den kanske åker upp om det går undan. Har någon testat den?

Tacksam för svar.

Lukke

Navigator

Jag har inte någon erfarenhet av XP:n men däremot av Navigator-rodret.
Jag satte på ett Navigator-roder på min Pideraq förra sommaren (som komplement til skäddan). Det är mycket smidigt och fungerar bra. Jag har inte haft några problem med att det skulle slå upp vid grövre sjö. Jag är mycket nöjd med det. De enda negativa erfarenheterna som jag har är:
- linan att dra upp rodret med ligger högt över akterdäcket om du har en kajak med uppsvängda stävar. Jag har löst det med ringar som linan löper genom.
- Vid ett par tillfällen har rodret frusit fast i uppfällt läge i och med att is har bildats i den del som rodret löper genom. Lite silicon-spray och att ta för vana att inte fälla upp det helt om det är blött och det är flera minusgrader. Om du inte fäller upp det helt så går det att dra loss det. Och silicon-sprayen tycks göra att den is som bildas inte fastnar. Men detta har endast hänt vid minusgrader och i sötvatten.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Mest på hörsägen:
Min kompis är nöjd med den. Han har väl iofs inte paddlat väldigt mycket med den, ännu. Jag har lekt med den ett par gånger (exempelvis i bassäng för att öva roll etc) och jag har inget större att anmärka.
Både jag och kompisen har paddlat utan att ha rodret monterat - den funkar bra med skedda. Tycker vi.
Patric

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips