PGHM - Riktiga Räddningsuppdrag i Chamonix

Vilken klaustrofobisk känsla jag får när jag ser killen fastkilad i glaciärsprickan! Man hinner nog tänka en del när man sitter där nere och stirrar upp mot det lilla hålet i snön. Får mig att fundera på hur smart jag var som ung när vi skidade runt en månad på grönlands inlandsis utan att vara inknutna...
 
Intressanta filmer och en bra tankeställare - ibland sker olyckor på de mest oväntade platserna. Samtidigt står det helt klart att vissa ställen ska man helt enkelt inte vara på.

Noterar att räddningstjänsten i Chamonix inte verkar använda sig av lavinsändare/mottagare när de söker i laviner eller glaciärsprickor. Och att mobiltelefoner spelade en viktig roll i att larma och lokalisera i ett par av fallen.
 
Vilken klaustrofobisk känsla jag får när jag ser killen fastkilad i glaciärsprickan! Man hinner nog tänka en del när man sitter där nere och stirrar upp mot det lilla hålet i snön. Får mig att fundera på hur smart jag var som ung när vi skidade runt en månad på grönlands inlandsis utan att vara inknutna...

Du hade ju lånat en stor tung pulka som kunde fungera som ankare:) alt dra ner dig iofs...
/Jesper
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.