Pannlampa -vilken modell?

Är på väg att skaffa mig en pannlampa. Vet inte riktigt vad jag ska välja. Uppladningsbart batteri eller inte? Silva M1 verkar ok men har bara 1h 45 min brinntid. Petzl MYO? Jag kommer att åka en hel del skidor och MTB med min blivande lampa.

Tacksam för råd och synpunkter.

/Pierre
 
pirrepirraya; sa:
Är på väg att skaffa mig en pannlampa. Vet inte riktigt vad jag ska välja. Uppladningsbart batteri eller inte? Silva M1 verkar ok men har bara 1h 45 min brinntid. Petzl MYO? Jag kommer att åka en hel del skidor och MTB med min blivande lampa.

Tacksam för råd och synpunkter.

/Pierre

Köp en riktig orienteringspannlampa från Silva eller Mila! Silva M1 är för klen för skidåkning och MTB om du ska köra fort.

/Klas
 
Pannlampa

Jag köpte själv en pannlampa som jag tänkte använda till löpning. Stod i valet och kvalet mellan diodlampa och typ halogen, men valet föll på en diodtyp - Silva M4. Tyvärr blev den en besvikelse - för 379 spänn fick jag en smäckig plastbit med fyra lydioder med medioker belysningskapacitet. Långt ifrån vad man behöver för denna typ av aktiviteter, snarare duglig som läslampa i tältet. Gör alltså inte samma misstag som jag - köp en riktig pannlampa. Inte en leksak, typ Silva M4...

Mvh
Anders
 
köp en rejäl...

Jag köpte en Petzl Myo nyligen...mest som "ut med hunden-lampa" men blev ganska besviken på halogenlampan. 100 m räckvidd står det att läsa på butiker på nätet men det är det definitvt inte frågan om..... Kanske kan man se en reflex på 100 meter men inte mer än så...typ...

Jag skulle inte gärna åka skidor fort med lampan och definitivt inte cykla i terräng med den om det ska gå undan hyffsat. Så mitt tips är det samma, köp en rejälare lampa...typ ngn Silva eller Mila...

/Andreas
 
Vad skall du ha den till?

PirrePirraya...


Vad skall du ha den till?

Det finns bara två alternativ, antingen modell typ Petzl Zipka, liten lätt, tar ingen plats och duger till att jogga lätt med på grusvägar eller större stigar.

Springer du snabbt på mindre stigar i totalt mörker, eller kör MTB i mörka skogen... då är det dyra kosingen, feta batterier och Silva eller Mila orienteringslampor som gäller. Specade 250 meter!!!!

Det finns inga alternativ!

Själv föredrar jag mitt hemmabygge på 5w för löpning/lopp i mörka skogen typ Ursvik Ultra (Sveriges coolaste lopp) med mitt robotbatteri.. räcker i en EVIGHET! Annars, på de mörka vintervägarna... blir det Zipka! Jag önskar dock jag hade 2000 pix till en Silva! Fett!

Respect!

MVH
Jmlove

MVH
 
Petzl Zoom

Jag skuller nog rekomendera en petzl zoom zora belt. Med en sån lampa har jag åkt fort utför genom en björkskog, cyklat MTB och haft nattoreintering från kl 2100 till 0500 med lampan på hela tiden och ett fullgott sken. Den här lampan är lite kraftigare än den som sitter i myon tror jag iallafall. Batterierna sitter i bältet vilket är bra när man åker skidor eftersom det gärna är rätt kallt då. Brinntiden med halogen är 9 timmar men det får man ju ta med en nypa salt. De enda nackdelar jag kan se är att den väger ett halvkilo och det kostar en mindre förmogenhet med icke uppladdningsbara, 4 st LR14.
 
Fick en Silva M4 i julklapp och funderar på om jag ska byta den mot någon annan. jag har tänkt att använda den som "lägerlampa" och då känns den rätt så smidig ändå... Finns det någon som lämpar sig bättre? Brinntid, vikt etc

Mvh,
Martin
 
Mila...

Nu har jag köpt mig en Mila, främst för att kunna åka skidor med hunden. Nu börjar det faktiskt likna något! Helt ok ljus för skidåkning både med 10 W och 20 W lampan. Funkade riktigt bra även om jag åkte på en snötäckt grusväg som var riktigt dålig och ojämn. Visst duger nog 10 W rätt bra men det är svårt att låta bli att köra på 20 W när man har det.

Några saker som stör mig så här långt är att sladden till lampan inte har någon skarv utan fästes direkt till batteriet, dvs om man fäst batteriet nära kroppen under alla kläder så kan man inte ta lös lampan och bara ha sladden upp innanför jackan. Dessutom är sladden för kort om man vill ha batteriet i tex en midjeväska. Båda dessa problem löser sig dock nog när jag får min förlängningssladd som jag fick med på köpet. Den fanns dock inte hemma i butiken.

En annan grej som är lite B är att tiderna för laddning av batterierna varierar på olika ställen på milas hemsida.

Lampan ser lite bräcklig ut men det gör ju å andra sidan att den blir lätt och det måste den ju vara om den ska sitta på huvudet.

Jämför jag med min Petzl Myo LED 3 så måste jag säga att det i alla fall så här långt känns mer prisvärt med Milan även om den kostade nästan 4 gånger så mycket.

Jag betalade 2100 för mila lampan med ett stort och ett litet batteri, laddare och förlängningssladd. Det blev ungefär 28% rabatt mot ordinariepriserna så jag är mycket nöjd.

Hoppas du hittar en lampa som passar dina behov!

/Andreas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Silver Fang Vilken pannlampa Utrustning allmänt 15
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
oloan Pannlampa - hjälp mig välja vilken jag ska köpa Utrustning allmänt 7
Biomed Pannlampa uttalat bred/jämn ljusbild? Utrustning allmänt 23
erik_odal Pannlampa för riktigt kallt klimat? Utrustning allmänt 25
Tundraman Pannlampa Silva SWE-Light Utrustning allmänt 0
zotter Petzl Tikka XP Pannlampa Utrustning allmänt 3
ludvig_svensk Pannlampa Utrustning allmänt 24
salvion Köpråd, Pannlampa, Damasker tex Utrustning allmänt 4
JerkaV Finns den typ av pannlampa jag söker? Utrustning allmänt 4
SLUGGA Pannlampa? Utrustning allmänt 22
rJohansson Bra pannlampa? Utrustning allmänt 8
CFM Stark pannlampa Utrustning allmänt 8
avslutatmedlemskap160620 Pannlampa med gamla 6V batterier Utrustning allmänt 6
Jackiie Pannlampa för vandring/skidåkning Utrustning allmänt 21
zardoz Köpråd/frågor om pannlampa Utrustning allmänt 7
Ayrin Liten pannlampa Utrustning allmänt 26
niking Ersättare till Silva L1 pannlampa Utrustning allmänt 18
alven Pannlampa för nattåkning utför Utrustning allmänt 9
niklaz Ny pannlampa - Petzl Myo RXP eller? Utrustning allmänt 21
Jonas.O Pannlampa? Utrustning allmänt 5
stigdaniel Fenix HP10 LED Pannlampa Utrustning allmänt 3
Nitsson Förslag på pannlampa som också har rött nattljus Utrustning allmänt 12
niklaz Ev. ny pannlampa - Petzl Myo RXP? Utrustning allmänt 1
martinlif Petzl eller Silva pannlampa?? Utrustning allmänt 13
Swamprat Pannlampa för löpning Utrustning allmänt 14
owahlund Silva L1 pannlampa=Brunton L2? Utrustning allmänt 12
spajk Pannlampa? Utrustning allmänt 12
johanniska Pannlampa Utrustning allmänt 1
MagArne Lätt pannlampa till joggingrunda Utrustning allmänt 25
Martin Fjäderlätt Pannlampa för byggarbete? Utrustning allmänt 16
Sallle Pannlampa för cykling? Utrustning allmänt 5
Tipp Pannlampa? Utrustning allmänt 13
Jonas_K4_9596 Petzl TacTikka - ny pannlampa med rött filter Utrustning allmänt 5
anyweather Pannlampa? Utrustning allmänt 2
Scout^ Köp av pannlampa - konfunderad Utrustning allmänt 10
-Patric- Pannlampa.. UL vs. effekt (ub?) Utrustning allmänt 49
Bengtsson Någon som använt Black Diamond Spaceshot 2 pannlampa? Utrustning allmänt 1
avslutatmedlemskap1004 Ljusstark LED-pannlampa Utrustning allmänt 3
granhagen pannlampa - Lago Utrustning allmänt 0
jmlove LED PANNLAMPA? Utrustning allmänt 11
Toan Vilken temperatur klarar olika material vid torkning? Utrustning allmänt 3
Elvah Vilken är den lättaste fungerande mobiltelefonen just nu? Utrustning allmänt 28
Kvark Vilken FR ryggsäck? Utrustning allmänt 2
Mysan1 Haglöfs rygga, vilken modell? Utrustning allmänt 13
Sweref Vilken överlevnadsklocka? Utrustning allmänt 14
stenblock Vilken Lundhagsmodell är dessa pjäxor ? Utrustning allmänt 7
Stenröset Toaspade - behövs den? Om ja, vilken är bäst? Utrustning allmänt 57
vandrafjäll Vilken klocka med höjdmätare? Utrustning allmänt 30
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.