PALM M515 som GPS ?

Hejsan.
Har du någa erfarenheter om det finns tillbehör så att man kan utrusta sin Palm M515 som GPS?

Kartor bra/dåliga?
Olönsamt?
Tacksam för alla svar
 
wursten; sa:
Hejsan.
Har du någa erfarenheter om det finns tillbehör så att man kan utrusta sin Palm M515 som GPS?

Kartor bra/dåliga?
Olönsamt?
Tacksam för alla svar
Vill du komma billigt undan så köp en begagnad "riktig" som ofta är vattentäta. Eller en ny enkel med PC-koppling typ Garmin Gecko 201 (1525kr), eller Magellan Explorist 100 (965kr ej PC), .
Jag använder Gecko 201 vid löpning, promenad och Geocaching samt en Garmin Quest för MC, Bil och Geocaching.
 
GPS

gunnar_g; sa:
wursten; sa:
Hejsan.
Har du någa erfarenheter om det finns tillbehör så att man kan utrusta sin Palm M515 som GPS?

Kartor bra/dåliga?
Olönsamt?
Tacksam för alla svar
Vill du komma billigt undan så köp en begagnad "riktig" som ofta är vattentäta. Eller en ny enkel med PC-koppling typ Garmin Gecko 201 (1525kr), eller Magellan Explorist 100 (965kr ej PC), .
Jag använder Gecko 201 vid löpning, promenad och Geocaching samt en Garmin Quest för MC, Bil och Geocaching.

Ok. Tack för seriöst svar.
Skall kolla lite efter den du använder till MC. Skall ha den på MC.
Behöver inte vara testad 1m. under vatten. Huvudsaken är att jag har en bra fastsättning på den, så den är enkel att plocka bort den.
 
Skärmen på 515 är inte transflektiv och jag tror inte den syns tillräckligt bra i solsken. Har både Palm Tungsten T och Tungsten T3, ingen av dessa är tillräckligt bra i solsken för att använda på en cykel av något slag. Däremot funkar iQue 3600 någorlunda.

Plus, det finns mig veterligen inga bra programapplikationer för att se vägkartor på en Palm m515. Det fanns för många år sedan en klumpig GPSjacka som man kunde ansluta en m500 eller m515 till men jag tror att det är svårt att hitta vare sig denna eller kartorna för den. Detta var något jag såg på Cebit för fem år sedan.

Bättre alternativ är en Garmin Quest el uppåt.
 
Svar till Jonas

Hej Jonas.
Det lutar starkt åt en "riktig" GPS nu.

Ok. gott att ventilera sina tankar lite och ha bra "bollplank"
 
Till Per

Bra, jag kollade deras sida med den länk du skickade.

Har inte så långt att åka till detta företag, så en sådan skakfri hållare borde de kunna hosta fram innan våren, hoppas jag.
 
Palm på MC

Jag kör själv med en Palm Tungsten T och Fugawi med blåtands-gps på Ducatin. Den kan vara lite svår att se när det är stark sol, men jag behöver en enhet som kan visa skannade kartor eftersom jag kör med Ducatikartan på skärmen. För att använda den kartan måste jag läsa på i förväg hur jag skall hitta fram men sen har man örnkoll på de röda småvägarna som man vill hitta in på. (Roliga MC-vägar är röda på Duccekartan).

Jag kan väl inte påstå att Fugawi på Palm är någon höjdare för detta ändamål, men det var det jag hittade när jag byggde satte ihop detta. Jag har funderat på att kolla på QziExplorer, men inte kommit till skott. Någon som har jämfört under liknande förhållanden?

Jag har en enkel Brodit-hållare på styret, men den har funkat bra för mig. Men det är inte så mycket vibrationer på Ducatin.

Batterilivslängden på Palm:en är dålig, den funkar bara i en timme och laddningskontakten är skit, men eftersom jag har småbarn hemma så blir det i regel korta turer. Jag tänkte fixa något sätt att fixera batterikontakten så att man kunde använda den på längre turer.

/Jan
[Ändrat av ja-jo 2006-10-06 kl 09:45]
 
En ruggad Loox N560 (se annan tråd) har skärm som syns bättre i sol, inbyggd GPS, tål regn, kan visa olika slags kartor som Fugawi, Ozi, Garmin osv.

Vill man använda Palm OS är iQue3600 bra, skärmen syns mkt bättre än andra palm pda. Den bör gå att få taig i begagnad eller till lågt pris i butik eftersom den har utgått ur Garmins sortiment. Även iQue kan visa vektorkartor och rasterkartor inklusive FriPro. Med typ-filer kan man göra småvägar väl synliga i FriPro så att de syns när man kör MC. Genom att öppna ett program med autorutt i bakgrunden kan man få autorutt att synas på topokartan (möjligen får write priority för respektive karta redigeras om).
 
Om att fixa batterikontakten: Enklast vore väl att öppna Palmen och ansluta en kontakt för laddning parallellt över batterikabeln. Jag var tvungen att öppna min TT3 häromdagen för att koppla från och tilkl batteriet för att göra en hard reset som inte gick på annat sätt, fann snabbt en anvisning på nätet för hur man tar isär den. Laddningskretsen sitter inom batterihöljet, det har vi lärt oss nu då det blivit populärt att byta till kraftigare batterier på iQuen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
chuck Google prog för palm os Navigering 0
Martin O Uppgradering Via Michelin för Palm Navigering 0
Garmin Vista Palm OS Launchers till Garmin IQUE 3600 Navigering 3
Garmin Vista Palm Desktop Garmin IQUE 3600 Navigering 1
Martin O Program till Palm Navigering 2
jonasolof Hur få Fugawi med fullskärm i Palm Tungsten 3? Navigering 1
jonasolof Ozi till palm-konverter Navigering 1
ulferiksson Tömma garmin map76s till palm eller annan handdator? Navigering 11
jonasolof Ladda ned kartor till Garmin GPS fråjn Palm/iQue Navigering 0
zeromaker Citykey, Sthlm till Palm Navigering 0
Håkan K GPSifiera en Palm Tungsten? Navigering 3
j1to Fugawi och palm-PDA Navigering 3
Garmin Vista Palm Tungsten Navigering 2
supinum karta i Palm m500 Navigering 1
jonasolof kartor fr Fugawi till Palm Tungsten T Navigering 4
ham Fugawi+ Palm Navigering 1
MatsPersson GPS till Palm Tungsten T m550? Navigering 3
Jacken Fugawi - Palm ? Navigering 1
tvetkalle Fugawi för Palm Navigering 0
Avslut090305 Vilken GPS till Palm Vx Navigering 4
micke.lu Hjälp!! Kartkalibrering för Palm..... Navigering 4
leijon Kabel Palm 500 - Garmin eTrex Navigering 3
micke.lu GPS-Palm problem....... Navigering 4
zeromaker GPS + Palm Navigering 6
errbe Solfilter till Palm? Navigering 1
Link1 Magellan 315 och Palm Navigering 4
SankaBoy Program till Palm Vx Navigering 1
SankaBoy Program till Palm Vx Navigering 0
buster23 Fugawi + palm+etrex= optimal navigation YEAH MAN!! Navigering 1
cliffhanger Palm VX + GPS Navigering 3
zelfra Hur får man in skannade kartor i en Palm Navigering 3
Pixelmeister Program till Palm som klarar X,Y koord.? Navigering 0
x-treme Digitala kartor till Palm? Navigering 2
algir Program till PALM Vx Navigering 1
mfn eTrex vs Palm IIIx Navigering 0
Jojje2 eTrex <--> Palm Vx Navigering 1
GPS och Palm Vx Navigering 0
GPS - Palm Navigering 2
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.