Pagajbyggare!

Hej alla glada kajakentusiaster!
Jag är väl inne på min sjätte pagaj nu och har under tiden provat lite olika material, men det rör sig mest om gran och furu, eftersom jag kan köpa sådana reglar hos vilken trähandel som helst. Det jag nu vill prova är att bygga i andra material som ceder och andra lätta och starka träslag. Någon mer här på forumet som nördat ner sig i pagajer och bygger själv? Kanske vet du mer än mig vad gäller inhandlandet av ovanligare kvistfritt trä. Jag är trött på tungt furu och kvistat gran!
 
Min erfarenhet av pagajbygge begränsar sig till den jag just nu håller på att karva fram. Vi köpte 17x90mm cederträplankor (tror jag det var, ungefär..) i lagom längder av Cederträ i väst, som håller till på Särö utanför gtb. Vi limmade ihop 3 stycken till längsleds laminat, med tanken att det borde bli lite formstabilare än en solid planka.

Intryck av trät:
Synnerligen raka fibrer, så raka att det kan kännas knepigt att hitta rätt skärriktning på mer paralella linjer, men annars är det ju underbart. Mjukt och lättbearbetat. En fröjd att skära i. Jag har en känsla av att laminering var aningen overkill när fibrerna löper så fint, vi hade nog kunnat nöja oss med solid bit i lämplig dimension (det fanns om vi hade önskat det). Trät känns väldigt lätt, min egen är bara grovhyvlad än, men väger redan väl under kilot, jag gissar att slutvikten kommer landa på 8 hekto, och då är den definitivt inte särskillt tunn o smäcker, 6 hekto skulle nog inte vara omöjligt om man trimmar ner ordentligt.

Kommer följa denna tråd, men just nu måste jag ut o paddla! ;-)
 
Hej alla glada kajakentusiaster!
Jag är väl inne på min sjätte pagaj nu och har under tiden provat lite olika material, men det rör sig mest om gran och furu, eftersom jag kan köpa sådana reglar hos vilken trähandel som helst. Det jag nu vill prova är att bygga i andra material som ceder och andra lätta och starka träslag. Någon mer här på forumet som nördat ner sig i pagajer och bygger själv? Kanske vet du mer än mig vad gäller inhandlandet av ovanligare kvistfritt trä. Jag är trött på tungt furu och kvistat gran!

Jacob Fröslee bygger kanoter och har hittat ett träslag som heter paulownia. Densitet ca 270 kg/m3 mot granens 430 kg/m3. Skrolla ner en bit i den här artikeln och läs om det!
http://kayakdesigner.blogspot.com/2011/01/ny-kajak-pa-gang.html
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.