Pärlor på Gotland

Hej!
Jag och min sambo ska på cykelsemester med vår 1-åriga dotter, Gotland är planen och två veckor har vi avsatt tidsmässigt. Det finns mycket att läsa på nätet, men nu undrar jag om man kan få lite tips från alla er med Gotlandserfarenhet, att tillägga är att vi ska dit i juli... och i grund och botten är sådana som vid vandring skyr markerade leder, hellre sticker ut och paddlar i ensamheten i april än värmen i augusti... (jo jag vet, lycka till att få samma känsla på Gotland, eller?)

Vilka egna personliga pärlor har ni på denna ö? Lugna avskilda stränder, läckra campingplatser, fina löp/vandringsleder, bondgårdar med lokalproducerad mat - you name it....

Tacksam för alla tips

Östsidan: Ner till Hide (man kan åka ner söder om Hide, tror det heter Bläsugn), sen följ stranden till Hide (en fin långgrund vik). Genom klakbrotten till Nästa udde (St Olofsholm), fina rauker ute på udden.
Sen vidare i skogen (men strandnära) till Kyllaj. Fin gammal kalkugn.

En fin sträcka som är lite utanför allfarvägen

Sen på hitta.se, sök efter sjaustre, den ligegr söder om sjaustrehammaren, norr om Ljugarn. Mycket fin och lång sandstrand (ta valkfri skogsväg ner). inte så mycket turister då jag var där senast ( ett tag sen).

Christian

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Ta er via Hau upp till Ar, följ stranden (finns cykelbar väg precis i skogskanten) runt hela udden ner mot Kappelshamnsviken. Vackert som bara den! Eller cykla medsols i stället samma väg. God tur!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips