Padjelantaleden i höst

Tänkte ta med mig min lite skraltiga pappa på en hösttur på Padjelantaleden. Pappsen går helst inte mer en en mil (max 2) om dan och vi vill helst ha det lugnt och trevligt på vandringen, dvs sova torrt och äta gott. Har någon tips om var man ska börja/sluta och när? Är september bäst? Tror ni att Padjelantaleden blir för tuff om man vill ta det lugnt?

Tacksam för alla tips och råd!

Padjelanta är ganska snällt och lättvandrat. Om man vill gå hela Padjelantaleden, 160km, så blir det dock en ganska lång tur om man vill gå relativt korta dagsetapper. Padjelantaleden har ju dock stugor vilket gör att man kan krympa på packningen en del. Viss försäljning finns i Staloluokta, Såmmarlappa och Tarrekaise.
Det finns möjligheter att halvera sträckan genom att miljöbovsflyga (;)) helikopter till/från Staloluokta.
Startplatserna är Ritsem (Änonjalme eller Vaisaluokta) eller Kvikkjokk. En bra länkar med information är:

http://www.fjallen.nu/ (Länsstyrelsen)

Padjelanta är vackert så det är ett bra val.
Det kan dock vara lite sent att gå i september. Vädret börjar bli ostadigt och risken för snö ökar. I vart fall bör man inte gå senare än mitten av september. Själv har jag upplevt snö den 7:e juli vid Touttar (högsta punkten på Padjelantaleden).
Om man inte vill gå så långa sträckor per dag så kan den södra delen vara att föredra.
Läs gärna Grundstens "På fjälltur: Padjelanta och Sulitelma". Dessutom finns en liten bok utgiven av Naturvårdverket som heter "Padjelantaleden" av Albert Falck och H G Karlsson, som kan beställas från länsstyrelsens fjällförvaltning, tel 0971-127 80 e-post Lansstyrelsen@bd.lst.se
Fredriks förslag om helikopter kan vara bra att fundera på.
Bertil
[Ändrat av bertilstenfeldt 2003-05-20 kl 08:49]

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg