Padjelanta västerifrån

Möjligen finns denna fråga diskuterad långt, långt ner på listan., men, iallafall.

Ska till Fauske. Kan göra ungefär tre olika rturer i Padjelanta-Sulitelma. Är öppen
för det mesta utom två dagar i Tarradalen (skog).

En tänkbar rutt är att följa stigen i Rago till gränsen, därpå rätt uppenbart nordost
och sedan med näsan i Grundsten mot Sallohaure. Svåröverskådligt?
Svårorienterat?

Sen söderut mot Stalo och Perssonstugan. Flera varianter möjliga. F d stugvärd har
beskrivit vad eller Kokedalsisen. Andra möjligheter finns föreslagna
i Abrahamssons bok Okända Fjäll. Är jag feg eller trött kan jag runda
Sulitelmamassivet (vandringen ska sluta i Norge).

Är tio dagar rimlig tidsåtgång (med reservdag?) . Med ständig gymnastik
mot diskbråck klarar jag 20 kg i säcken (det är nog större problem att
packa den, än att bära!)

När och var kan man första gången telefonera oroliga anhöriga?

il C.

PS: Hej, Göran F; jag har läst din smultronbok!

telefon...

Hej !

Jag antar att du går stigen i Rago som går via Ragohytta och sedan kommer in i sverige strax norr om Rakotjåkkå, dvs styrax söder om höjden 766 vid Rr 242a.Alternativet är kanske Trolldalen men den anser Grundsten vara omöjlig, eller ?
Det ser ju i mina ögon fullt möjligt att kunna ta sig fram till sjön Kuoutelisjauratj (644).

Går du över broarna på näset där vid Sallohaure sameviste (dvs ej fram till Kutjaure) och sedan söderut efter Padjelantaleden så stöter du på första hjälptelefonen i Låddejåkkåstugan.

Hälsar, Mats

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips