Paddlingsteknikfråga

Skönt att få medhåll från Siven i en fråga där alla verkar vara emot mig annars.

Jag säger inte emot. Finns säkert många olika uppfattning. En teori dock.
Racingpaddlare har bättre koordinering i högfart och kan känna av grepp mm i sådana frekvenser där vissa motionärer är okontrollerade. Motionärer kan behöva bromsa kajaken mer för att hinna känna efter och justera paddeltagen.
Säg att en duktig racingpaddlare kan snitta 13-14 km/h under en längre tid, medan en nybörjarmotionär ligger på 10-11.
Med tanke på att motståndet ökar med farten i kv blabla bromsas en racingkanotist med tvåknutars lina mer än motionären.

Nathan Baggaley mfl lär ha värmt upp med 2 bollars motstånd innan sprinttävlingar.

Det är väl bara och testa olika motstånd och se vad som ger det resultat som vill uppnås?

Ni som kan det här med slätvattenspaddling... jag har funderat lite på det här med pull bars och fotremmar, är det nåt som bara är tänkt för 200 meter sprint, eller kör typ alla med det, även maratonpaddlare? Jag tycker den verkar bra för att liksom kunna dra fram höften i position inför isättningen, men det kanske inte alls är tanken med fotremmen / pull bar?
/Anders

Fotremmar är bra så länge de inte hindrar styrningen därför kör jag med en kombination av pullbar och rem.

Kombination?

Hur ser en kombination av rem och bar ut Siven?
Ja man kan säga att en av tankarna med att fötterna sitter fast är att få fram höften längre fram inför isättet. I låga farter är jag för lat (och stel) för att arbeta ordentligt med höfterna så vid slöpaddling klarar jag mig utan rem/bar men så fort man skall ta i så är det svårt att klara sig utan. Det är som med cykelskor, det går bra utan om man skall till dagis med barnstolen men det blir helfel utan om man skall ta i.

Jag har upptäckt ytterligare ett användingsområde också;

Paddlar jag långt hamnar jag förr eller senare något lite på sniskan på sätet,och det där med att styra arslet på plats är inte det enklaste. När man tar det soft skulle man ju kunna lägga ner paddeln och ta tag i kanterna på sittbrunnen och lyfta ändan och justera som man gör i en havskajak, men det är inte så roligt på en rank rackare. Paddlar man fort vill man ju helst paddla utan avbrott också. Där kommer fotremmen/baren till hjälp, genom att fötterna sitter fast litegranna kan man dra ändan på plats med lite fot/benarbete.

Men hamnar man snett på en rotationssits är det ju bara att lägga sig ner och dö (alternativt paddla iland), än har jag inte lyckats förfina mina benspasmer för att lyckas ploppa på plats om det händer, och det gör det förr eller senare. Jag gillar rotationssitsen i princip, men just det där att jag förr eller senare hamnar på sniskan gör att jag inte använder den när jag ska paddla långt.

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg