Paddlingsolyckor

Det har i en annan tråd efterlysts beskrivningar av incidenter som kunde slutat illa, olycksrapporter osv från vilka vi kan lära oss något. Från Vänernolyckan finns det ju flera ganska ingående beskrivningar, men vi kanske kan fylla på med fler.

Som en början kan jag berätta om boken "Sea Kayaker Deep Trouble" som finns att köpa från Amazon. Boken är en sammanställning a artiklar i Sea Kayaker som beskriver ett antal olyckor med havskayaker, många med dödlig utgång.

Boken är intressant, även om flera av olyckorna känns främmande ur ett svenskt perspektiv inte minst för att det i många av fallen handlar om paddlare som gett sig ut utan flytväst, utan kapell eller med kayaker som inte flyter vattenfyllda.

De flesta fallen utspelar sig vid kusten utanför nordvästra USA, med kallt vatten, starka tidvattenströmmar och hastiga väderomslag. Lite som jag föreställer mig att det kan vara efter norska kusten snarare än i Östersjön. Den mest speciella olyckan var en kille som fick ett isblock i huvudet från en glaciär vid paddling i Alaska. En annan en som blev anfalen av en vithaj.

Varje kapitel avhandlar olika olyckor och ger förutom kartor och en beskrivning också ett avsnitt med "lessons learned". I boken finns också ett antal faktarutor med olika tips och fakta kring säkerhet.

Men som sagt, intressant för den som funderar på vad som kan gå fel vid paddling.

Jag har varit med om en svår kajakolycka men min fråga är vad detaljerat vad som skulle ingå i ett rapporteringssystem.
Jag har läst inläggen om Vänernolyckan och sett till vad som beskrivs och mina egna erfarenheter så är det alltid lätt att vara efterklok. Man börjar med att varför gick jag ut alls i kajaken vid det tillfället?

Ämnet är naturligtvis värt ingående diskussioner.

SSSK har, i sin gruppverksamhet, delat upp sin verksamhet i olika nivåer. Man måste dessutom ha en viss nivå från början. Sedan måste man gå säkerhetsutbildning med jämna mellanrum. De har också ett avvikelsesystem sedan man genomgått två stora olyckor.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips