Paddling längs med Ljusnan???

Jag har planer på att paddla kajak nedför Ljusnan (Funäsdalen - Bollnäs). Är det någon som vet hur ljusnan ser ut längs med den sträckan (dammar, forsar eller andra hinder). Har någon paddlat i Ljusnan?Undrar också var man bäst hyr kajaker ant. i Stockholm eller Bollnäs.

Tacksam för svar.

/Fredrik

det finns ett rafting center en bit upp i älven. kommer inte ihåg namn och plats. skall se om jag kan finna det, för det borde vara en bra plats att fråga på..

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
det finns ett häfte

Hej, jag tror denna fråga har varit uppe tidigare (för ett par år sedan) och då minns jag att jag svarade att det finns ett häfte om paddling i Härjedalen som jag tror friluftsfrämjandet har gett ut. Det heter "paddla kanot i härliga härjedalen" el likn. Jag köpte mitt ex på turistbyrån i Sveg. Det finns en hel del kraftverk efter Ljusnan, häftet besriver lämpliga upptag.

Den är en fin å, jag har paddlat stäckan mellan Svegsdammen och Byforsen ett antal gånger men inte den övriga delen.

God tur!

Jäpp, det finns en gammal tråd om det här....

Många lyft blir det!

Du kan ju vinka när du passerar Hede.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips