Paddling i Sthlm Sjärgård.

Jag och två kompisar har börjat att planera att ut och paddla i Sthlm sjärgård till sommaren, jag har paddlat i några år men alldrig där. Mina kompisar har aldrig suttit i en kajak förut. Men jag skulle vilja ha några tips om vart man kan paddla, vi hade tänkt att vara ute några dar en vecka ungefär. Är det någon som har nåt bra tips till vart man kan paddla så skriv gärna ett inlägg.

//Pär

Jag ser att du inte har fått något svar trots att ett par dagar redan har gått. Jag känner mig därför manad att sprätta iväg några synpunkter och ideer.
Anledningen till att du inte har fått något svar kan vara att frågan är så generellt ställd och blir så "stor". Stockholms skärgård är stor och egentligen skulle jag vilja veta var ni har tänkt utgå ifrån (hyra kajaker), sedan bör ni ha alternativa planer beroende på väder och framför allt vind.
Om dina kamrater aldrig har suttit i en kajak och ni planerar en längre tur på flera dagar så skulle jag rekommendera att i var fall tillbringa de första dagarna i skyddade vatten i mellanskärgården eller liknande. Det blir både roligare och säkrare.
Kolla på ett sjökort/båtsportskort eller gröna kartan var de utmärkta farlederna går och håll er ifrån dem. Svall och snabba båtar är aldrig roligt i kombination med paddling och definitivt inte om man är nybörjare.

Norr och ost om Gällnö finns en arkipelag med många öar och trånga sund men samtidigt skyddat och utan alltför mycket båttrafik.
Ett annat alternativ är att utgå från Utö och paddla upp mot Ornö och sedan vidare i skydd av öar beroende på vind. Det kan dock vara mycket båttrafik på Mysingen och vid "fel" vind kan det dra upp en del hög sjö.
Rådmansö och Räfsnäs är ett annat alternativ. Om ni paddlar ut förbi Fejan och undviker farlederna så finns många alternativ med skyddade vatten (och oskyddade).
Det är ett par alternativ men det finns många fler!

Lennart

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips