Paddling i Fjällbacka skärgård

Nu planeras det för fullt inför semestern. Vi har tänkt att tillbringa en del av den i Fjällbacka skärgård. Populär som tusan vad jag förstår. Både bland paddlare och båtfolk. Någon som har kläm på vilka perioder man bör undvika om man inte vill trängas med en biljon båtar? Semestern är inplanerad till v.30-33. Är det taskig timing? Delar av skärgården man bör undvika? Tacksam för alla tips som går att få.

Jörgen

Högsäsong

De första av dina veckor är högsäsong (precis som överallt i semester-Sverige), antalet båtar i Fjällbacka-skärgården lär vara i nivå med din gissning, sådär en miljard. Den sista veckan är väl lite bättre ur denna synvinkel.

Speciellt för Fjällbacka-skärgården är att farlederna på flera ställen går mycket nära höga öar. Det innebär att kajakfolkets vanliga knep att undvika trafiken, att paddla nära land, inte fungerar helt bra. Se alltså upp när du smyger runt hörnen - det kan komma en slyngelbåt från andra hållet, i 800 knop och lika nära land som du paddlar.

Allra mest fullpackat är det i Gluppö-bassängen. Vid denna tid på året är den oftast lika fridfull som en fredagskväll på Avenyn, när Hell's Angels har uttagningstävlingar.

Men det finns ju andra öar. Ganska många. Du hittar säkert hyfsad avskildhet.

hälsningar
Jens

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag paddlade i de krokarna förra sommaren i vecka 31, tror jag det blev, och jag tyckte inte att det var farlig trängsel. Jag var naturligtvis inte ensam någonstans men skärgården rymde alla. Framåt kvällen blev det rätt tomt. Då tycker jag att det är betydligt värre i Dalsland under högsäsong. Beror nog på att båtfolket inte konkurrerar med paddlarna om tältplatser.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips