Jag kan inte återge det tekniska helt korrekt. Men jag förstod det ungefär som att han har dom mallar han har. Någonstans i det hela kan man visserligen peta in lite andra värden/mått, men då är man ute på slak lina och resultatet kan också bli därefter. Jag förstod det som att ändrar man t ex måtten på en kajakdel som ger 2 cm extra höjd runt om framtill, så blir det svårt att överblicka hur det påverkar alla delars inpassning i varandra. T ex risk att det blir glipor som måste tvingas ihop, eller tvärtom. Men som sagt, jag kan nog inte återge det hela korrekt, mer än att jag förstår det som att ändrar jag på ett något i ritningen, så kanske det inte blir riktigt bra. Vill man anpassa kajaken personligt, ska man nog bygga från grunden själv, och det vågar jag mig inte på. Jag skulle förstås kunna gå upp en storlek, men men min blygsamma vikt skulle den bli alldeles för stor, speciellt som jag i princip paddlar utan packning.Om du nu ändå ska bygga, varför inte modda den lite med högre fördäck, så att du får plats med dina strlk 48 och knän kommer lite mer upp. Det är jo halva vitsen med att bygga själv att man kan anpassa den efter egen behov istället för att kompromissa. Vad säger Petrus om det?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Paddling ger bättre längd baksida lår?
- Trådstartare EricL
- Start datum
-
- Taggar
- ovig sittkomfort stretching
En Petrus kajak är S&G där Petrus fräser fram plywoodpaneler ifrån en CAD fil som Dan Courette tagit fram i ett samarbete. Jag tvivlar på att Petrus har möjligheten att designa om fördäcket. En egen hittepåmodifiering skulle ruinera hela konceptet Mee CNC frästa paneler.
Passformen är på millimetern, sätter man bara upp spantmallarna rätt så blir limfogarna 1-2mm tjocka och det beror mest på att panelerna inte har fasade kanter utan det blir geometrisk en fyllnadsfog.
Bygger man en Frej med stripteknik så som kajen initialt är tänkt att byggas så är det enklare att modifiera däcket höjd.
Jag tvivlar på att det behövs utifrån benlängd eller stelhet, större paddlare än trådskaparen får plats i Frej. Men skostorleken kan vara en utmaning. Å andra sidan så sitter man som bäst med hälarna ihop och tårna pekandes lite utåt.
Om du bor i närheten av Arboga så får du provsitta min Frej.
Passformen är på millimetern, sätter man bara upp spantmallarna rätt så blir limfogarna 1-2mm tjocka och det beror mest på att panelerna inte har fasade kanter utan det blir geometrisk en fyllnadsfog.
Bygger man en Frej med stripteknik så som kajen initialt är tänkt att byggas så är det enklare att modifiera däcket höjd.
Jag tvivlar på att det behövs utifrån benlängd eller stelhet, större paddlare än trådskaparen får plats i Frej. Men skostorleken kan vara en utmaning. Å andra sidan så sitter man som bäst med hälarna ihop och tårna pekandes lite utåt.
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Jag tror till noll procent på att man ska tvinga en muskel att göra någonting genom att aktivt stretcha den...det verkar konstigt. Alltså i TS första inlägg.
Det måste ju vara mycket bättre att köra rörlighetsövningar innan man sätter sig i en kajak. Alltså om man har väldigt mycket "för korta muskler", om man nu kan säga så.
Det måste ju vara mycket bättre att köra rörlighetsövningar innan man sätter sig i en kajak. Alltså om man har väldigt mycket "för korta muskler", om man nu kan säga så.
Sant, vid ett nytt test, som inte bara var torrsittning på land, verkar benen faktiskt få rum med kanske 1-2 cm marginal. Plus några millimeter stoppning som nog kan undvaras för mig. Frågan är om det är för lite med tanke på benrörelse vid paddeltag, eller kantning-viktförskjutning (höja ena benet, sträcka andra)?Jag tvivlar på att det behövs utifrån benlängd eller stelhet, större paddlare än trådskaparen får plats i Frej. Men skostorleken kan vara en utmaning. Å andra sidan så sitter man som bäst med hälarna ihop och tårna pekandes lite utåt.
Men mina 48 i torrdräktsskor är kanske omöjliga. Nu sist kunde jag inte riktigt sitta med fötterna i jämnhöjd med varandra med hälarna ihop och tårna pekandes utåt, utan fick ha hälarna lite omlott. Jag måste nog kolla det igen, för det verkar ju inte rimligt att paddla så. Nu hade jag sånt fokus på benen, rygg och sittställning så jag inte uppmärksammade det fullt ut.
Tack för erbjudandet om provsittning. Men jag kämpar redan med mediumstorleken av Frej, och minns jag rätt så har du ju den minsta storleken.
En Petrus kajak är S&G där Petrus fräser fram plywoodpaneler ifrån en CAD fil som Dan Courette tagit fram i ett samarbete. Jag tvivlar på att Petrus har möjligheten att designa om fördäcket. En egen hittepåmodifiering skulle ruinera hela konceptet Mee CNC frästa paneler.
Tror jag såg den i veckan på biltaketEn Petrus kajak är S&G där Petrus fräser fram plywoodpaneler ifrån en CAD fil som Dan Courette tagit fram i ett samarbete. Jag tvivlar på att Petrus har möjligheten att designa om fördäcket. En egen hittepåmodifiering skulle ruinera hela konceptet Mee CNC frästa paneler.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg