Paddla träkanot

Jag funderar på att bygga en träkanot i vintermörkret.
De jag funderar på är Tripp 520/575, Haj-Tech 575/520 från Wemlandia eller Najad, Björn Thomasson Design.
Är det någon som har paddlings erfarenhet av någon av dessa?
Jag började paddla i våras och har mest testat olika havskajaker i plast.
Jag vill kunna göra både dags och långturer.

// Pär

Träkanot

Hej Pär!

Jag har byggt en Kavat, en av Björns konstruktioner. Jobbet var ganska lätt och resultatet är fantastiskt. Kavat är stabil o lättpaddlad. Har inte varit på någon långtur ännu så jag har ingen erfarenhet av hur den lastar.

MVH/Jan

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Kajaker

Tripparna har bara varit ute sedan i våras. Tripp 520 är framtagen för dom som gillar kajaker utan skädda eller roder vilket kan vara trevligt om man bygger kajaken själv. Kajaken har en relativt rak köllinje som gör att den håller kursen bra. Tripp 520 finns även med mera stuk på köllinjen för roder/skädda den kallas då Tripp 520 pro.

Tripp 575 är längre, smalare den bygger på samma koncept som Trapper K1 Barracuda. 575an har paddlats hela sommaren utan roder men vill man få ut det mesta av kajaken sätter man dit ett fällbart roder. 575an är snabb och kurstabil och funkar bra både tom och med last. Dom som testat den poängterar samma saker som dom som testat Barracudan, snabb och stadig.

Tripparna är V-formade i skrovet och dom har ett väldigt bra grepp i vattnet vilket gör dom väldigt okänsliga för vind.

Haj Techarna är konstruerade efter ett helt annat koncept med en ganska platt skrov med en nedbyggd fena akteröver. 520 har funnits ute ett tag och den är en av dom populärare modellerna. Haj Tech 575 är en förlängd 520 och passar egentligen väldigt tunga paddlare eller dom som mest kör långfärd.

Haj Techens platta skrov gör den mer känslig för vind och för långfärd rekomenderas ett roder.

Tror att det finns en länk här någonstans med en som byggt en Haj Tech

Hans Friedel

http://www.friedeldesign.se

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips