paddla med pontoner vid fotografering

Hej.

Jag grunnar på om Vkv´s pontoner kan vara behjälpliga vid fotografering med systemkamera från kajaken. Särskilt då vid riktigt kallt väder. Hur förändras kajakens paddlingsegenskaper? Kan de rent av vara i vägen om man stöter på t.ex. drivis?

Jag syftar på dessa. http://kanotcentrum.jetshop.se/vkv-ponton-med-remhallare-universal-p-42-c-116.aspx Just nu paddlar jag med en vanlig "tupperware" prijon. Vore trevligt med lite insikter ifrån er som har erfarenhet med dessa. (pontonerna alltså)

Mvh. Martin.

Jag har använt VKV-pontoner flera gånger under min HBB-paddling i samband med större överfarter med grov sjö. Det ger väldigt bra stabilitet och trygghet.

Pontonerna ger ett visst motstånd så det blir tyngre att paddla, men det är framför allt i med och sidsjö jag använt dem och då fungerar de bra.

För mig är pontonerna inte ivägen eftersom jag använder vingpaddel och därmed driver ut paddeln från kajaken under draget. Vid drivis kan det säkert bli lite problem.

Jag har själv bara använt pontonerna fastsatta i VKVs genomgående rör. Däremot är jag mer tveksam till de som bara fästs med en rem runt kajaken. Har hört att remmarna lätt glider runt kajaken. Men det går bra att eftermontera VKVs rör även i andra kajaker - åtminstone glasfiberkajaker.

/Peter

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tack.
Jag tror minsann att jag ska prova. Det är bara att ta av dem när man fotat färdigt.
Den där tramp-båts-kajaken var ju kul! ;) Kan dock föreställa mig ett smärre kaos i fall flera paddlare med samma sorts båt ska samsas i samma sjö.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips