Paddla i St. Anna?

Har funderingar på att paddla i st Anna skärgård i juli och undrar om det är någon som har paddlat där tidigare.

Hur stor är skärgården ? Finns det kajakister överallt eller får man plats utan att det känns trångt? Har paddlat vid Grebbestad/Fjällbacka i juli och känner till fenomenet med stora båtar med stora motorer. Hur är det på ostkusten?

Kommer mest troligt att ta med egna kajaker och är då inte beroende av uthyrare.

Gott om plats.

Om man håller sig öster om Sjö-4:an så finns det massor av fina ställen där man kan hitta en "egen kuppe". Det är svårt för båtarna att ta sig fram för det vimlar av grynnor.
Lortryggen och Filiputt är mina favoriter.

PS. Vi är kanotister och inte kajakister.
Jag tror det är Karin Menzing som har spritt ordet Kajakist. Man får hitta på vilka ord man vill men ordet kajakist tror jag kommer sig av en vanlig missuppfattning, nämligen att kanot betyder canadensare, och då tror många att en kanotist är någon som paddlar just canadensare.
En kanot är en paddelbar farkost som sedd uppifrån är spetsig i båda ändar.
En kajak är alltså en kanot och om man paddlar kajak så är man kanotist.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips