Paddla Grönland

Har planer på att tillsammans med ett par vänner genomföra ett par veckors paddling någonstans på Grönland under sommaren 2003. Vi är inte så bekanta med området och förutsättningarna och är därför tacksamma för alla tips och all information vi kan få om lämpliga områden, transporter, kajakuthyrare och priser, lämplig tidpunkt på säsongen, svårighetsgrad mm. Har än så länge två förslag på områden; Ammasilik (ost) och Manitsooq (väst), är det nån som har synpunkter på dessa ställen.

Tack på förhand,

Andreas

Jag har inte varit på någon av dessa platser, jag paddlade dock vid Aasiaat för några år sedan (en kort tur). I korthet så är det ju en stor skillnad på öst och väst. Öst är mera alpint. Vid Aasiaat (väst) så var det en tråkig natur tyckte jag. Grått hav, gråa klippor och annars likt Stockholm skärgård (om man bortser från valar, isberg och att inga växter var högre än 15 cm).

Öst tror jag är mera givande om man vill ha en längre paddling, men också mera öde än den västra delen av grönland.

En bra startplats på nätet är Greenland Guide. http://www.greenland-guide.dk/

mvh Christian

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Mycket is i öst

Jag gjorde en kortare paddling i trakten av Ammassalik 1994. Det står lite om den på:
http://www.ess.slu.se/peterask/fri/Alp/Gronland/Gronvk1.htm

Östgrönland är känt för sin myckna drivis. Det var tidvis nästan omöjligt att ta sig fram p g a isen. Klimatet är kallare än på västsidan, och vegetationen mycket sparsam. Dock är det mycket spektakulärt med höga spetsiga berg och stora glaciärer.

Peter

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips