På tur i vinter för en novis

Hej,

boende i Göteborg upplever man inte mkt riktigt vinterväder. Skulle vilja testa att gå på tur under vinterförhållanden i år, men behöver göra det "städat" pga oerfarenhet av vandring/turåkning i vinterförhållanden. Har flera frågor:

1. Fina områden som inte ligger 150 mil från Göteborg (max avstånd torde vara Jämtland)?
2. Jag är rätt oerfaren på längd (har kört lite), så jag vill ju inte ha hardcore vad gäller det heller?
3. Ser ibland lite erbjudanden i tidningarna, typ stugboende o göra dagsturer, inget jag hittar just nu såklart... ngn som har bra erfarenheter från ngt ställe?

Tack!
Pia.

Vad vill du göra mer exakt?

Gå på tur mellan stugor, eller bo på ett ställe och göra dagsturer.

Mitt eget favoritområde för den enklare varianten är Tänndalen. Där kan man bo i allt från stora stugor för stora sällskap till hotell eller vandrarhem. Det finns fina preparerade spår att öva i och riktigt skapliga fjäll med markerade leder när man känner för det.

Vill du åka på tur? Har du bott i STF-stugor på sommaren? Då känner du till hur de fungerar. Om det verkar vara för primitivt som första vinterlångtur är ju "Jämtlandstriangeln" klassisk. Åk på tur och bo rätt bekvämt på fjällstationerna.

Per

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tack för ditt svar Per! Ska kika på Tänndalen. Om du har tips på bra ställen att bo på, får du gärna ösa på.

Jag har bott i vanlig hyrd stuga och på vandrarhemmet på Skarvruets fjällhotell. Vandarhemmet var väl "sådär" men beboeligt. Hotell finns en en del och om stugor är ett alternativ beror väl på hur många man är. De brukar ju vara rätt stora och kosta en del. Jag hittade i alla fall inga bra små stugor.

Internet är din vän!
http://www.funasdalsfjall.se/
http://www.tanndalen.com/
Här bodde vi sist: http://www.skarvruet.com/
Vandrahem finns också i Tännäs: http://www.svenskaturistforeningen.se/

Per

ps: Jag har inte bott på så många ställen av den sorten men har ju å andra sidan aldrig tänkt "aldrig mer Tänndalen", så jag återvänder... :)

Hej,

boende i Göteborg upplever man inte mkt riktigt vinterväder. Skulle vilja testa att gå på tur under vinterförhållanden i år, men behöver göra det "städat" pga oerfarenhet av vandring/turåkning i vinterförhållanden. Har flera frågor:

1. Fina områden som inte ligger 150 mil från Göteborg (max avstånd torde vara Jämtland)?
2. Jag är rätt oerfaren på längd (har kört lite), så jag vill ju inte ha hardcore vad gäller det heller?
3. Ser ibland lite erbjudanden i tidningarna, typ stugboende o göra dagsturer, inget jag hittar just nu såklart... ngn som har bra erfarenheter från ngt ställe?

Tack!
Pia.

STF Grövelsjön är najs :). Man kan hyra en egen "hytt" för överkomligt pris, käka i självhushåll eller på restaurangen (dyrt men gott).

Fina längdspår finns i skogen och på fjället åker du i skoterspår eller ospårat om du vill. Du kan hyra både vanliga längdskidor och turskidor med stålkant. Lite mainstream är det, men GS är trevligt, jag har de senaste åren börjat och avslutat ett antal tältturer där...nån gång ska jag åka dit och köra en ren träningsvecka, massa löpning eller längdåkning och god mat på kvällarna :).

//J

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips