Ottsjö

Jag med sambo åker till Undersåker och vidare med taxi (antar jag) till Ottsjö Fjällhotell mellan 27-30 oktober nu.
Fler vandringsleder har jag hittat men tänkte att Ni som varit där bättre kan tipsa om vilken sträcka man ska se. Vi vandrar med tält och har allt med oss och planerar 3 nätter i tält.
Vi går ofta sakta och ser oss hellre omkring än avverkar långa sträckor. Kanske stannar vi två nätter på samma ställe rentav och bara vilar och kanske tar en kort tur från tältet. Vi får se, har ni tips till oss så skriv gärna några rader.
/Thomas


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Ovanlig startplats :)

Hejsan,

Lite udda att starta i Ottsjö, de flesta brukar ju fortsätta till Vålådalen som är mycket mera av ett turcentrum.

Har varit i området en hel del men mina erfarenheter är till 95 % på vinterturer i området. På sommaren har jag bara besökt en del myrar i jakt på hjortron! Så jag har lite dålig koll på var det är bra att gå, men det finns ett par platser som i alla fall är väldigt fina att besöka.

Offsjöarna, Dals-Nyvallen och Helenakåtan är alla värda ett besök. Verkar dock inte gå några leder hit.

Samma sak gäller Skårrsdalen som bitvis är fascinerande smal och trång.

Sen är ju det naturligtvis kanonfint att gå upp mot Ottfjället om vädret är det rätta, även om det naturligtvis kan ligga snö uppe på fjället när ni är där.

Sist men inte minst är hela Rekdalen fin. Är lite av mitt favoritområde på vintern med sina gammeltallar!

/ Stefan
 
Platåkåtan

Hejsan,

Lite udda att starta i Ottsjö, de flesta brukar ju fortsätta till Vålådalen som är mycket mera av ett turcentrum.

Har varit i området en hel del men mina erfarenheter är till 95 % på vinterturer i området. På sommaren har jag bara besökt en del myrar i jakt på hjortron! Så jag har lite dålig koll på var det är bra att gå, men det finns ett par platser som i alla fall är väldigt fina att besöka.

Offsjöarna, Dals-Nyvallen och Helenakåtan är alla värda ett besök. Verkar dock inte gå några leder hit.

Samma sak gäller Skårrsdalen som bitvis är fascinerande smal och trång.


Sen är ju det naturligtvis kanonfint att gå upp mot Ottfjället om vädret är det rätta, även om det naturligtvis kan ligga snö uppe på fjället när ni är där.

Sist men inte minst är hela Rekdalen fin. Är lite av mitt favoritområde på vintern med sina gammeltallar!

/ Stefan

Tack Stefan! Ja, det är lite udda att börja i Ottsjö men vi har bra boende där och det var svårare i Vålådalen. Vi får se vad vädret utvisar men Rekdalen, Ottfjället om det är möjligt och några sjöar runtomkring får vi hoppas på. Hittade en plats vid namns Platåkåtan som ska vara sevärd? Vi kan även gå utanför led så jag ska läsa på lite om dina första tips så får vädret avgöra till viss del. Tack för tipsen :)

/Thomas
 
Senast ändrad:
Hej,

Jag har trampat en del i Vålådalen och runt Ottsjö

Området runt Nulltjärnarna är väldigt fint, men som jag förstod det hela så är ni inte bilburna då är det rätt långt dit.

Vad ni skulle kunna göra är att gå upp till Platåkåtan fortsätta "Platå-leden" mot Hållfjälls stationen. kanske t.o.m gå upp på Hållfjället. Därifrån fortsätta mot Edsåsdalen via Offsjöarna. Eller bara slinka ned mot Nordbotten och gå autostradan tillbax til Ottsjö

mvh // Pzon ..
 
Hej,



Jag har trampat en del i Vålådalen och runt Ottsjö



Området runt Nulltjärnarna är väldigt fint, men som jag förstod det hela så är ni inte bilburna då är det rätt långt dit.



Vad ni skulle kunna göra är att gå upp till Platåkåtan fortsätta "Platå-leden" mot Hållfjälls stationen. kanske t.o.m gå upp på Hållfjället. Därifrån fortsätta mot Edsåsdalen via Offsjöarna. Eller bara slinka ned mot Nordbotten och gå autostradan tillbax til Ottsjö



mvh // Pzon ..



Ja, vi har tänkt oss nå upp på Platåleden. Synd vi inte har bil men tåget får bli en del av resan kan man säga då vi inte har bil förrens i December igen. Stort tack för ditt tips!

/Thomas


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
8863 Åt vilket håll i Ottsjö? Fjällvandring 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...