Ostadigt nedför på turskidor!?

Varför är det så oerhört ostadigt i ospårad nedförsbacke på turskidor?

Beror det främst på ...
- Bindningssystemet?
- Skidornas bredd?
- Pjäxornas stabilitet?

Jag kör med ett par vallningsbara Madsus turskidor - med stålkant och rottefellabidning - och ett par Alpina BC1550-pjäxor. Trots relativt god skidvana tenderar jag att stå på näsan i (ospårad) nedförsbacke, gissningsvis främst då framdelen av skidan stöter emot ojämnheter i snön.

Blir det kanske en stadigare färd med ett annat bindningssystem, med bredare skidor eller med en mer stabil pjäxa, t ex Lundhags x-tour?

Några tips?
 
Senast ändrad:
Pjärna är ju mjuka och sköna men just mjuka - inte särskilt stabila. Jag kör löshälsskridskor med dem men önskar ibland att de vore både vridstyvare och mer vattentäta.

Ang balans på löshälsskidor så är det väl lite skidteknik också, bredare mellan fötterna och böjda knän så du får ner tyngdpunkten.
På mina turskidor (crown 99 vallningsfria) har jag styva läderpjäxor alpina läder-telispjäxor) men gör ändå inga direkt alpin- eller telemarkssvängar om det inte är bra bärande skare. Annars åker jag på skrå utför om det är för brant för att åka rakt ner. Lite bakvikt om du faller framåt (givet att det inte går okomfortabelt fort då) och böjda knän för att absoerbera markens ojämnheter tror jag mer på än nya pjäxor och bindningar.

God tur!

/Patrik, ett tag sedan tur
 
Det tango skriver stämmer väl med mina funderingar.

Största problemet är bindningsystemet, ffa just att det inte finns möjlighet att få fast hälen. Om man är sugen på att DIYa nåt kanske man kan fräsa ur ett T-format hål i hälen på pjäxan, och montera nåt på skidan som kan fällas/skjutas in i hålet och därmed låsa hälen.

Tyvärr tror jag att man, när man väl fixat fast hälen, kommer upptäcka att anklarna är för klena och pjäxorna för mjuka för att man ska kunna ha bra kontroll över så långa skidor som det handlar om.

Och när man då fixar stabilare pjäxor och kortare skidor är man ju framme i en randonné-lösning....
 
Vad jag förstår är det spannskidor du står på?
Jag upplevde att det går bättre om man har lite bakvikt på skidorna men det har en tendens att gå väldigt fort. Efter att ha skadat knät och av den anledningen att jag alltid skidade ensam började jag av säkerhetsskäl förfina min plogningsteknik. Det gick bra men tog varje gång några dagar att komma tillbaka till. I vänstersväng har jag ytterskidan något framför innerskidan. Hur jag lägger trycket minns jag inte. Sist jag skulle försöka vurpade jag bara. Det är det pulkan är bra till. Den ger ett bra stöd i nerförsbackarna. Fast man är ändå livrädd. Som att bli överkörd av en stridsvagn när den kommer.
 
Vanesak

skulle jag säga. Din utrustning är rätt ändamålsenlig om skidlängden passar. Vid riktigt besvärligt före eller terräng får man sladda ned eller skråa och göra lappkast.

Att åka med en ivrig hund framför sig som drar i linan gör det inte lättare. Bättre att lära hunden vara bakom när det behövs.

Thure
 
Nedförsbackar med hård skarsnö (=klisterföre) i kombination med mindre partier vindblåst nysnö är bland det mest utmanande jag upplevt. Ena stunden går det som tåget, dvs nästan omöjligt att bromsa för att nästa sekund bli tvärstopp (skidorna står stilla medan resten av ekipaget fortsätter framåt:cool:)!
 
Ja eller när man för sent upptäcker vindgropen runt en gran och hamnar i gropen med huvudet ner och skidorna en dryg meter längre upp. *UFF* Fast den svåraste losskrånglingen var nog när skidspetsarna var nedstuckna i en buske samtidigt som min överkropp vilade på en fjällbjörkstofs utan möjlighet att nå fast mark med armarna. :)

Nej, det var efter de äventyren och en dag då jag ensam nästan inte tog mig hem jag började ploga. Vi är inte byggda för att hålla för sådana krafter... Tar mig mest nerför i promenadtakt nu. Spannskidor är också väldigt fladdriga.
 
Är det skare utför, håll farten nere, så blir stoppen snällare, att rida på stavarna tär på rugorna men begränsar framfarten. FMs stålstavar har sina fördelar vid sidan om sin relativt höga vikt. Pulka hjälper till att hålla tyngdpunkten lågt.
go tur
 
Skorna

Helt klart är det skorna tycker jag! Jag kan göra skapliga kortsvängar på hårt underlag med 25-30 kg i ryggsäcken så länge jag får ha ett par T1:eek:r på fötterna,jag testade med ett par gamla Smala turskisdor med super telemark bindning (ingen kabel) och det funkar bra så länge spetsarna inte dyker i djupsnön!

Blir det djupsnö vill jag ha bredare skidor eller bristande skare vill jag gärna ha stabilare bindningar...

Har du bara höga pjäxor kan du hänga med fet bakvikt när det är klibbsnö!

Numera turar jag oftast med höga plastpjäxor och lätta skidor, toppturar med tunga skidor/pjäxor/bindnngar och rejsåker med skejtskidor (men då blir det spännande nedför när det är isigt och man kör med två draghundar;-)
 
Ja eller när man för sent upptäcker vindgropen runt en gran och hamnar i gropen med huvudet ner och skidorna en dryg meter längre upp. *UFF* Fast den svåraste losskrånglingen var nog när skidspetsarna var nedstuckna i en buske samtidigt som min överkropp vilade på en fjällbjörkstofs utan möjlighet att nå fast mark med armarna. :)

Heh, önskar att jag varit där... med en kamera :D.

Hur som, far jag med tegsnäsarna nerför ett fjäll så blir det på skrå, eller åtminstone med kosan styrd mot en snöhög som ser mjuk ut att landa i... :)
 
Lapkast, klivsväng och tvärkörning

Visst kan det vara lurigt att ta sig utför med tung packning och givetvis underlättar det att ha utrustning som är lite extra anpassad för ändamålet.

Om man går en extra "vertikal" tur, som exempelvis i Jotunheimen eller 3-passleden i Kebnekaise-fjällen, brukar jag själv byta ut mina bekväma gå-på-platten pjäxor mot ett par Scarpa T4:eek:r. Och så spänner man fast pjäxar lite extra i utförsbackarna.

Men om man "bara" har en turutrustning brukar det går bra ändå, fast det beror till väldigt stor del på hur stor skidvana man har. Har själv skidat runt med tung pulka och ett par 2.4 meter långa Tegsnäsare med supermjuka Lundhagskängor i Jotunheimen för ett par år sedan och det gick hur bra som helst.

För många känns det ju klart otäckt att det är så vingligt, vilket brukar leda till att man blir rädd och spänner sig, vilket givetvis inte gör det lättare. En annan instinktiv reaktion är att man lutar sig bakåt, vilket precis som luktafonen skriver lätt innebär att skidan "skenar" och faktiskt blir svårare att styra. I de flesta normala förhållanden ska man försöka ha tyngdpunkten mitt på skidan, undantaget är om man råkar ut för brytande skare.

Men det finns några gamla fina tekniker som brukar underlätta nedfärderna:

Den ena är det gamla hederliga "Lappkastet" (finns en jättesöt instruktionsvideo på http://www.youtube.com/watch?v=Fs1WJk34kVc) som i alla fall funkar fin-fint med ryggsäck. Är ofta lite svårare att göra med pulka då den har en större svängradie.

Är det lite mindre brant / man känner sig lite kaxigare brukar jag gör en "klivsväng", vilket är ungefär som det låter. Man kliver runt i svängen genom att liksom ta små steg, istället för att ligga kvar med tryck på skidan genom hela svängen. Funkar för det mesta bra och är ett alternativ som ofta känns något enklare än den klassiska plogsvängen i bökiga snöförhållanden.

Och sist men inte minst. Är det fast till hård snö och ganska brant brukar jag ofta sladda nedför backen, framför alt om jag har en full-lastad pulka efter mig. Det är precis lika enkelt som det låter, när det börjar luta på ställer man skidorna på tvären och vrider kroppen i pulkabältet. Sen håller man sig fast i skaklarna och sladdar nedför backen. Är det inte tokisigt brukar det inte vara några större problem att själv bestämma hur fort det ska gå. Detta kan kombineras med ett lappkast, man skråar fram till sin vändpunkt. Gör ett lappkast och sladdar rakt ner ett gäng meter så pulkan får lite tid på sig att räta ut sig och fortsätter sen skråa.

/ Stefan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
simpe Vad ska jag satsa på för typ av skidor (tur + nedför)? Turskidåkning 12
thureb Hur svänga nedför med pulka? Turskidåkning 11
Nicce Dagsturer på fjället över Kristi himmelsfärd Turskidåkning 0
pallagust Fjellpulken skaklar på Acapulka - erfarenhet? Turskidåkning 1
M.Sundberg Vilken bindning på nis-platta? Turskidåkning 4
Apelsinjos Tips på dagstur från Stendalsstugan? Turskidåkning 4
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 21
Solstigen Tips på enkel tur nära Göteborg? Turskidåkning 2
PhilipK Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66? Turskidåkning 8
Perkabolo Slipa kanter på fjällskidor? Turskidåkning 5
Jagdå Vad ska man tänka på vid köp av turskida? Turskidåkning 14
utesälen Värdelös konstruktion på Åsnes kortfeller? Turskidåkning 12
GustavOh I brist på e89 crown... Turskidåkning 4
arobsia Bredd på turskidan? Turskidåkning 5
Andreas80 Montera bindningar själv på Åsnes Ingstad? Turskidåkning 11
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
kmsellin På tur aldrig sur - söker sällskap igenom Sarek Turskidåkning 1
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Nennaa Rottefella bc auto som delat på sig… Turskidåkning 0
kmsellin Förslag på rutt genom Rapadalen Mars-April. Turskidåkning 13
egh01 Väska på skaklarna? Turskidåkning 6
JMel Biter fiskfjällsmönster på skare? Turskidåkning 7
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
NiklasLP Vad är det för ögla på bindningen? Turskidåkning 4
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
kmsellin Förslag på upplägg på tur genom Sarek i slutet av mars Turskidåkning 18
Lovan Tips på boende i Grövelsjön längåkning Turskidåkning 4
hsp Stighudar för skidor utan fäste för pulkadragning på plan mark Turskidåkning 3
Kogoyo Fjällturpulka på tåg Turskidåkning 9
Emil Stefansson Van utförsåkare, men första gången på turskidor - vad är bäst? Turskidåkning 24
vardansaakian Fulufjället på längdskidor? Turskidåkning 1
GusEnm Valla på Åsnes Kongsvold Turskidåkning 7
skjivert Stugtur 3-5 dagar i mars på skidor Turskidåkning 4
Steine Nån som provat kite på turskidåkning? Turskidåkning 1
lawe Tips på bra längdåkningsställen i Norge Turskidåkning 1
VidarN Sikker ferdsel på is Turskidåkning 2
Tundraman Fiskfjäll på fjällskidor Turskidåkning 10
Tundraman Limma skins på turskidor istället för vallatejp? Turskidåkning 4
nagge Förslag på tur 2-3 dagar Turskidåkning 6
Evajar Vakkotavare - Nikkaluokta på vintern Turskidåkning 4
Herr A Tips på ny tur i vinter Turskidåkning 9
davidwilliams Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 9
utesälen Vindjacka på långtur Turskidåkning 10
Skidpojken Ensam Abisko till Keb på fem dar - för ambitiöst? Turskidåkning 11
Kogoyo Lofoten över dagen - vad/var göra? Turskidåkning 5
Jackiie Fotpåsar/Overboots/Något att ha på på kvällen? Turskidåkning 3
stormfrog Hur ta sig upp på Kalfjället i Sälen utan lift? Turskidåkning 5
vandrafjäll Lite tidigt kanske, men önskar tips på extrem vintertur Turskidåkning 19
Entertainer Åtta dagar på norra Kungsleden Turskidåkning 4
szvinto Tips på tur i södra Norge/Sverige Turskidåkning 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.