Optik i kyla

Tänkte få lite småtips om optik i kyla.

I dag en solig vinterdag med minus 5C. Som gjort för en promenad med kikare runt halsen och en kamera. I mitt fall en liten opticron 10*32 och en Sony Rx100 iii

Kikaren tog jag in i jackan på bröstet och fick imma på den. Min tanke var att låta den få värme men det blev mer så att fukten innanför jackan blev imma när jag väl använde den. Kameran låg i en jackficka typ stoppa händerna fick. Min tanke även där var lite kroppsvärme var bäst och det funkade bra. Hur tänker ni runt imma och batterier i kyla.
 
@Livetiskuggan Jag tror det är batterierna som tar mest stryk i kylan. Om jag är ute länge utan att använda kameran brukar jag ha batteriet i byx- eller innerfickan för att hålla temperaturen uppe. All optik utanför kläderna. När jag går in (i högre luftfuktighet) lägger jag all optik i en plastpåse och försluter så gott det går. Låter sedan optiken få rumstemperatur innan den tas ur påsen.
 
Jag har vattentät kamera på vintern. Är det kallt förvarar jag den i kameraväska nära kroppen är det inte så kallt ligger den fortfarande i kameraväska i en nätficka på sidan av ryggsäcken enkelt nåbar med höger hand. Kikare förvarar jag kallt.

Thure
 
Det är varm luft som bär mest fuktighet så det gamla soldatrådet att lämna allt som du inte vill ha is och imma på lämnas ute i kylan. Ev plastpåse över för intagning i värmen skall appliceras ute i kylan och stängas tätt annars fungerar det inte. Kikare som inte är gasfyllda kan behöva tas isär för att bli av med invändig fukt. Det är obra.

go tur
 
Mitt råd är att ha en plastpåse i fickan för att trä på innan kamera kikare etc tas in i värmen. när utrustningen blivit varm kan påsen läggas i fickan igen. I fallet med kikaren skall påsen sitta på så länge kikaren är innanför jackan.
/John
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.