ont i ryggslutet efter åkning?

Hej!
Jag har märkt att jag får ont i ryggslutet ibland efter skridskoåkning. Vad kan detta bero på?
det brukar gå över till dagen efter men känns ett antal timmar efter turen. Jag är 186 cm och väger 86 kg och har kanske lite mer i ryggan än andra skrinnare, mer vätska och tyngre kläder, stor torrsäck men gissar på kanske 12-15 kg med mat och vatten. Jag har en 45liter tatonka köpt på naturkomapniet med både bröstrem och väl polstrat avbärarbälte. Sitter normalhögt på ryggen.

Jag har fått lite olika förslag som jag undrar om någon har kommentarer till:
1: Fel ryggsäck/fel inställd. Min kommentar: jag har vandrat många dagturer och skidbestigningar med säcken (då ofta med tyngre last) och inte haft problem.
2: Att om man åker på ojämn is så är ryggslutet den "nedersta delen" av kroppen som inte "fjädrar", dvs den vibrationer som kommer upp genom fötterna via benen skulle belasta nedersta ryggkotan och därför känns det.

Synpunkter?

/Patrik, imorgon åker vi i Karlskrona skärgård igen ;-)
 
Inte ovanligt

En vanlig åkomma som du inte är ensam om, när du åker skridskor till skillnad mot vandring så böjer du mer på rygg och ben, detta belastar ryggslutet mer.

Inlinesåkare (speedåkare) kan uppleva detta i början på säsongen när de med så kallad "kattrygg" glider fram med låg åkställning.

Lösningen är nog styrketräning och åter träning, låter kanske trist men fungerar.

Hälsar Bertil
[Ändrat av Bertil 2003-02-01 kl 23:11]
 
Muskler.

Träna upp styrkan i ryggmuskalaturen.
Brukade få ont i ryggen av mycket vandrande
upp för berg, började då träna ryggen och
problemen minskade markant, iofs känns det
i ryggen efter träningen också men det
är bättre att kunna använda ryggen när man vistas
ute och inte begränsa sig pga av trötta muskler.
 
Frammåtlutad?

Kanske åker du alltför frammåtlutad? Det brukar
jag få ont av om jag gör. Stå mer upprätt och använd skinkorna istället för ryggen.

Annars är det bara att träna. Gå i uppförslut
med ryggsäck eller göra kissande hunden eller
stå på alla fyra och sträcka bak
höger ben och fram vänster arm (och tvärt om).

Vad har du med dig egentligen? I onsdags åkte
jag Uppsala - Stockholm. En 35 liters ryggsäck
räckte till både mat och ombyte. Att mängden
ombyte var tillräcklig testades genom ett ofrivilligt
bad. (Burr)
 
inte ont av skidor varken uppför eller utför över puckel

Hej igen!
Jag har nu varit och åkt skidor (vanliga slalomskidor)en vecka i Argentiere och använt samma ryggsäck som vid skridskoåkningen med ungefär samma tyngd (spade,sond, sele och ibland rep istället för extra kläder och samma lunch-mat och dricka) och kände inte av ryggen en enda gång, trots att vi delvis åkte över "stock och sten" dvs i tämligen pucklig terräng och kortare vandringar uppför med även skidorna på säcken på max 30 minuter.
Varför får jag inte ont i ryggen av detta?

Jag hävdar igen att det har med småknottrig is att göra men det verkar inte vara något att göra åt, för om det varit bristnade ryggträning borde jag väl fått ont även av skidåkningen eller kan man träna ryggen så den klarar skridskoåkning på småknottrig is.
Jag vill inte slå mig för bröstet och säga att jag är vältränad men jag anser mig inte vara otränad i alla fall (jag brukar göra 3*12 ryggresningar (backups eller vad det kan heta) när jag tränar på gym utan allt för stor anstängning dock utan extra vikter utan "bara överkroppen" som belastning).
Krävs mera träning eller får jag acceptera mitt ryggonda och försöka kurera mig med antingen ont dagen ut eller massage efteråt?

/Patrik, saknade lössnö med ändå nöjd efter en solig vecka
 
Jag känner igen problemet. Jag får ont när jag åker fort på l.skridskor eller skate:ar på längdskidor. Jag tror det har med frånskjutet att göra, när man tar i lite mer.
Jag försöker att träna ryggen (ryggresningar, utfall) och sedan stretcha ordentligt efter åket (sätesmusklerna och de lårmuskler som fäster i ryggslutet).
/Stina
 
Ledsen Patrik,

Jag tror nog detta har med oträning att göra eller kanske rättare, vid skridskoåkning är det en annan rörelse som du inte är van vid, ej tränad för. Jag tror det har att göra med att man sparkar utåt vid skridskoåkning. Jag känner av detta med ont i ryggen ännu mer från Inlines där detta är mycket mer påtagligt än på is för mig. Speciellt i början på säsongen, och där är sambandet enkelt och tydligt, ju mer man tar (ex backar, motvind) ju mer ont.
 
EbbeK; sa:
Ledsen Patrik,

Jag tror nog detta har med oträning att göra eller kanske rättare, vid skridskoåkning är det en annan rörelse som du inte är van vid, ej tränad för. Jag tror det har att göra med att man sparkar utåt vid skridskoåkning. Jag känner av detta med ont i ryggen ännu mer från Inlines där detta är mycket mer påtagligt än på is för mig. Speciellt i början på säsongen, och där är sambandet enkelt och tydligt, ju mer man tar (ex backar, motvind) ju mer ont.

I så fall borde jag väl känna mindre och mindre ju längre skridskosäsongen går, pga mer skridskoåkning/träning/tillvänjning. Jag åker lite inlines också men har inte känt av det då, men iofs har jag inte ryggsäcken med på inlines och jag brukar inte åka så långa turer på inlines som på skridskor. Brukar dessutom kånka 10 kg datorryggsäck till och från jobbet de flesta dagarna i veckan men det är väl ryggsäck på, i kombination med benfrånskjut som jag behäver träna på, så jag får väl börja hoppa på ett ben i taget hem från jobbet. ;-).
Jag får väl bita ihopa och försöka ännu mera skridskor och inlines för att träna ryggslutet.

/Patrik
 
Ont i ryggen av skridskor

Du får ont i ryggen därför att man tar fart på långfärdsskridskor genom att man böjer snabbt på benet man åker på och rätar ut det andra benet som är ovanför isen. Detta är en rörelse som motsvarar hoppande med dämpad landning genom att man böjer benen. Ryggen belastas när den nedåtriktade rörelsen avtar. Denna nedåtriktade rörelse finns ej i skidåkning.(lite i puckelpist, men då är överkroppen relativt stilla gentemot marken)
Om du försöker åka lite mer som med vanliga skridskor där man skär utåt sidorna utan att röra överkroppen upp och ner så kommer problemet minska. +++ träna rygg musklerna
 
Träna magen och använd den!

Fokusera inte bara på ryggmusklerna. När ryggen behöver stadga, och särskilt nedre delen, är det lika viktigt att träna magmusklerna som ryggmusklerna. Magen håller upp överkroppen. Om man tränar på att spänna magen på ett korrekt sätt (jag har gjort det i spinning) kommer det av sig självt efter ett tag. För även om magmusklerna är vältränade är det inte säkert att de jobbar på rätt sätt. Det är inte så självklart som det låter...
 
Liknar dykning..

Jag har fått ont på liknande sätt då jag dyker, men då som en akut kramp som känns som att ryggen ska gå av. Det har jag kunnat åtgärda genom att flytta flaskan längre ned på ryggen. Tror att problemet beror på att man belastar midjan samtidigt som man böjer ryggen i C-form (magen är riktad mot isen och näsan mot solen, eller i dykning, magen mot botten och näsan framåt). För mig har det i skridskoåkning blivit bättre sedan jag flyttat ner avbärarbältet till svanskotan, vilket också är bra för flytkraften.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.