ombygge av kök!?

För ett år sedan pratade jag med en säljare i en butik med frilutsprodukter.. jag var inne för att köpa ett kök, jag var intreserad av ett multifule kök. vilket inte säljaren hadde inne.. han visade mej ett anat kök och sa om dy bytre ut denna delen så kan du använda det som ett multifulekök.. någon som vet vilka kök man kan modda på detta sättet samt har någon erfarenhet och vet att det fungerar?

/R

Vet inte vilka kök det går med men det handlar om att byta munstycke så man förändrar blandningsförhållandet mellan bränsle och luft.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Ett av problemen med multikök är att de skruvas och meckas av folk som inte vet vad de gör. Alla kök har nycklar för service.
Ett tryckutsatt kök måste vara tätt på rätt ställe annars börjar det brinna där det inte skall. Efter att ha hört historier om onödiga inomhusbränder där multikök varit inblandade. Börjar även jag bli tveksam till kök med nycklar till envar...
Gas och flerbränslekök skall användas utomhus. Den som inte läst och förstått bruksanviningen bör inte tända. 1 kg bensin eller fotogen hinner tända mycket innan det slocknar av bränslebrist.
Enkla säkerhetsregler. Använd handskar på vid eldning. När bränsle släpps fram efter trycksättning kolla innan du tänder att det inte läcker på fel ställen. Tänd där du har kontroll på underlag och ev brandfarligt omkring. Tänd först efter det att du röjt spisplatsen. När du släckt kontrollera att du inte startat rotbrand.

Go tur

Ombyggnad på egen risk

Med risk för att bli betraktad som paragrafryttare så tänk på att alla kök är typgodkända.
Det innebär att en oberoende instans har godkänt konstruktionen ur bl a säkerhetssynpunkt.
Det innebär även, att om du meckar och köket skulle explodera i ansiktet på dig eller någon annan, så finns det ingen annan än du som är ansvarig.

Gut Pfad.
Ola.

Multifuel?
Alle brennere er designet for et brenstoff, og med mulighet for att anvende andre.
D.V.S. optimal drift oppnås med det et brenstoff.
De fleste multifuel køk har optimal drift med bensin (white gas)
Optimus har dog hatt enkelte brennere hvor fotogen har vært optimalt.
Jeg er litt usikker på modellene , men 111T (Trippel fuel) var et slik, og antagelig Cobrabrenneren også.

Mitt Nova køk går bra på fotogen, men jeg er ikke sikker på om bensin er bedre.

En ombygging er mulig, f.eks. kan Trangia butanbrenner funke med bensin,(pumpe type primus) absolutt ikke optimalt.

Forøvrig har jeg testet og kjørt Nova på butan, det funker OK.

dsk

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips