Olja på skaljacka

Hej!

Jag har troligtvis lyckats få olja på min vita skaljacka. Hur gör jag får att få den ren utan att förstöra jackans vind- och vattentäthet?

Jag hade satsat på att få bort fläcken och sedan återimpregnerat den.

Mitt eget recept mot oljefläckar på textilier är att använda en ordentlig avfettare, tex PrickBort/MAC24. Spraya en dutt på en trasa och fukta (blöt inte - fukta) varsamt fläcken. Låt verka ett par minuter och bearbeta sedan med borste och lämpligt tvättmedel.

Tvätta sedan jackan och återimpregnera.

Hur bra detta tillvägagångssätt är för kläder och membran låter jag vara osagt, men rent blir det.

Annars är kemtvätt billigare än vad man kan tro.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
kritdamm först. Kan vara för sent men det suger upp jäkligt mkt. Sen kan du testa med galltvål. Avfettning och plaster (yttertyget) är ibland ingen bra kombo.

Matolja och fett

Fett försvinner oftast om du värmer potatismjöl och gnider in det på fläcken. Borsta bort mjölet och tvätta genast som vanligt. Gamla fläckar löser du först upp med lite bensin (kemisk ren, finner du hos din lokala mathandlare) innan du tvättar ur dem med tvålvatten.

Är det en jacka dyrare än 1K, gå till kemtvättare, kostar under 200 kottar, och dom lämnar garantier oxå!

Mvh troswe

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips