Olika storlekar på glödstrumpor för fotogenlyktor

Hej,
Jag är ägare till några olika Optimus och Radius fotogenlyktor med glödstrumpor.
Dessa har strumpstorlekarna 200cp, 350cp och 500cp.

Min fråga är vad betyder cp?
Varifrån kommer de olika talen 200, 350 och 500.
Har funderat på det utan att komma på något.
Tacksam om någon kan sprida lite ljus över detta.

Per

CP

Hej!

cp betyder "candel power", dvs ett mått på ljusstyrkan.
Om man kollar på munstycket på Optimus 200P står det 200cp eller 250cp på det. Glödnätet ska nog ha samma märkning som munstycket för bästa verkningsgrad. Men det är nog inte så kinkigt. Om man har för stort nät i förhållande till munstycket, dvs hur mycket bränsle som kommer, kommer nog inte hela nätet att glöda.

Bengt

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Candle Power

Hej Bengt,

Tack för ditt svar, undrar dock om candle power är det samma som candela som är ljusflöde har jag för mig.

Jag har hört att om glödnätet är för stort relativt lyktans storlek kan tanken börja läcka pga att värmen på tanken blir för hög.

Per

Värme

Hej!

Nej jag tror inte det har något med Candela att göra. Det här är nog ett mer bildligt sätt att mäta ljus. Typ "fot" och "hästkrafter". Antar att 200cp ska betyda att lampan lyser som 200 stearinljus. Men det kan jag såklart ha fått om bakfoten.
Värmen beror nog enbart på hur mycket fotogen du bränner dvs munstyckets storlek. Men ett för stort nät hänger ju närmare tanken så kanske.....

Bengt

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips