Olika storlekar i USA och Europa?

När man som jag har breda, olika stora fötter kan det vara ett sjå att hitta skor som är sköna. I våras fann jag dock "min" sko, Garmont Nagevi. Att den var nedsatt till 30% av priset gjorde ju inget. De sjunger dock på absolut sista versen o det var dags för nya pjuck. Då jag ändå skulle beställa från staterna tänkte jag ta ett par därifrån. Sådant som bör provas är ju alltid vanskligt att köpa på postorder men jag hade ju provat skorna, hela våren o sommaren.
Jag slänger en blick på plösen, "UK 9 USA 91/2 EUR 43". Inga konstigheter alltså. Får mina nya skor o tittar i plösen. "UK 8,5 USA 9,5 EUR 42,5"!
Ursäkta, men vad i helvete? Jag trodde det fanns en standard eller att iaf att enskilda tillverkare höll sig till ett sätt att mäta. Nu känns förvisso skorna OK efter en stund inomhus men håller man upp de gamla o de nya så syns det att de nya 9,5orna är mindre.
Någon som har en förklaring?

Alla tillverkare kör eget. Det man får gå på är egna erfarenheter samt vad butikerna skriver (ta en storlek mindre blabla).

// Jocke, som alltid beställer ett par eller två när han beställer från USA

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Alla tillverkare kör eget.
Alla tillverkare kör egna (plural) menar du? Jag är så otroligt förbannad så det finns inte. Jag har beställt från staterna tre gånger, samtliga har genererat reklamationsäreden. Den här sista grejen trodde jag var fullständigt idiotsäker men ack, ack...Hur kan samma tillverkare ha olika förhållanden mellan amerikanska o europeiska storlekar? Hur?
Ska mejla Garmont o fråga samt kolla om inte de kan hjälpa mig. I o m att campsaver.com är bra på reklamationer så blir jag väl hänvisad dit...

En av orsakerna till mm måtten

i skostorlekar var att varje fabrikant hade sina egna mått....av tradition och ålder.
Trist men fotavritning och vrist-häl omkrets ger säkrare storleks uppfattning. OBS att jänkarna har flera olika lästviddsystem oxså...
//J

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips