Överdrag till sovsäcken

Hej
Är det någon som vet om det finns något bra överdrag för sovsäckar. Var ute i skogen härom dagen och sov under bvar himmel. Blev aningen kallare än jag tänkte mig (9-10 minus), men det gick ju bra så länge elden höll sig vid liv. Fast jag kände lite obehag att sova så nära elden. Smätter ju till i brasan titt som tätt och sovsäcken känns ju inte direkt brandtålig. Så det jag är ute efter är ett skydd som är lite tåligt just för att kunna ligga nära elden under bar himmel utan att du blir förvandlad till en levande fackla.

Jag tror att de flesta överdrag tål mindre sprätt från elden. Tänk dock på att det blir större risk för kondens även om du skaffar ett med ovansida som andas.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Om du är rädd om dig själv så skulle jag inte oroa mig så mycket, det krävs nog en del för att få brand i sovsäcken.
Att den blir förstörd av hoppande glöd är ju en annan sak, oekonomisk men knappast farligt.

Jag och flickvännen kör på ett egensytt med en väldigt diffusernade ovansida som börjar ungefär i höfthöjd, benen är helt täckta med vattentåligt tyg och jag kan raportera att det är en bra skillnad, trots att man inte svettas så mycket om benen så blir det kondens på insidan där nere!
Själv tror jag att det inte går att få det riktigt tort på detta sätt om man inte kör med fuktspärr innuti sovsäcken, och det är den stilen jag nog kommer köra på längre vinterturer i framtiden.
För kortare (1-3 nätter) hinner det inte byggas upp så mycket fukt i en syntetsäck att det utgör ett problem.

Våra sovsäcksöverdrag har redan räddat sovsäckar ett par gånger när vi legat vid elden.

Dukar som är gnist- och värmetåliga är ofta lite tyngre och minskar loftet i en sovsäck. Jag har gjort en i lite kraftigare bomullskanvas (som jag hittade till slut). Det är fett. Men överdraget väger mer än sovsäcken och ryggsäcken tillsammans. Men det är mer kåbojjpoäng med en riktig bed roll. Om man nu vill ha det. Annars kanske du kan använda en tunn lakansväv impregnerad med nån boraxlösning, det är grejor det.

I slutändan är det ju ekonomi över det, vill man ha hål i sin sovsäck, eller i sitt dyra sovsäcksöverdrag?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips